DRK sexa på Lag-SM

av | 6 september, 2022 | Tävling

Det blev en strålande fin sjätteplats för DRKs lag vid Lag-SM i dressyr som avgjordes på Grevagårdens vackra anläggning helgen den 2-4 september, 2022.

I Djursholms Ridklubbs lag red Jessica Svedjerot med Tooquick, Catta Segerheim med Conny M samt Fanny Häverdal Hallberg med Quaterland. Lagledare har Jennie Fröcklin varit med fint stöd av Sandra Westerberg från ETK. Efter tre fina och välridna rundor i kvalet av våra lagekipage, Jessica med Tooquick i MsvA:1, Catta med Conny M i Prix S:t Georges och Fanny med Quaterland i Intermédiaire I, slutade laget på en sjätteplats i absolut stenhård konkurrens. DRK tog sig till finalen som ett av nio lag i det 28 lag stora startfältet. Fanny och Quaterland knep dessutom en individuell sjätteplats i sin klass!

Under söndagens final hade laget enats om att satsa lite mer när Jessica och Catta startade PSG och Fanny Inter I. Alla våra ekipage red enligt plan och gjorde riktigt bra ifrån sig! Laget lyckades med sin målsättning att behålla sjätteplatsen även i finalen. Vann gjorde Särös lag som nu är svenska mästare för 2022 följt av Gnesta Ridklubb som tog silvret och IM Sportriders Ryttarförening som tog hand om bronsmedaljen.

Under helgen på Grevagården har dessutom Catta Segerheim tagit två fina andraplatser med Flamenco Boy i Prix S:t Georges och MsvA:1.

Det har varit en riktigt härlig helg och upptakt för våra klubbkamrater och vi kan vara väldigt stolta över dem och vad de har presterat. Vi vill rikta ett stort och varmt tack till alla inblandade kring DRKs lag, inte minst lagledare Jennie Fröcklin och Sandra Westerberg från ETK som gjort ett helt suveränt jobb med laget och all logistik. Såväl Lina Jägholm som Matilda Stymne har varit en del av laget vid förberedelserna men kunde tyvärr inte rida med på SM som tänkt från start. Vilken tur vi hade som kunde plocka in reserven Jessica så att laget kom till start – teamwork när den är som bäst!

Stort grattis till en superfin helg och till era individuella placeringar. Nu gasar vi vidare mot Lag-SM 2023!

Lag-SM resultaten: https://online.equipe.com/sv/class_sections/734915

Foto: Lagdeltagarna med lagledare Jennie och Sandra Westerberg.