Hitta till & hos oss

Välkommen till en av Sveriges modernaste ridanläggningar!

Elitdressyren på Djursholm arrangeras av Djursholms Ridklubb i samarbete med Lövsta Future Challenge i samverkan med Djursholms Ridskola. Djursholms Ridskola som drivs av Eva Ulf, och Djursholms Ridklubb har sina verksamheter på Gärdestorp i Djursholm.

Under 2016-17 byggde Danderyds kommun, som äger anläggningen, en helt ny modern ridsportanläggning. Endast det stora ridhuset finns kvar från den tidigare bebyggelsen. Under den här perioden kunde vi inte ordna Elitdressyren på Djursholm.

Här nedan hittar ni information om anläggningen, områdeskarta och kontaktuppgifter till tävlingsledningen. Generella frågor om Djursholms Ridklubb kan ställas till info@djursholmsridklubb.se

Till oss är alla välkomna! Anläggningen är anpassad för besökare med funktionsnedsättning och det finns läktarplatser för t.ex. rullstolar. Parkeringsmöjligheter för rörelsehindrade finns vid entrén.

Hitta till oss

Allmänna kommunikationer
Det är smidigt att resa kollektivt till oss både buss och tåg stannar helt nära anläggningen. Roslagsbanan mot Näsbypark, hållplats Östberga alt. Vendevägen. Buss 606 mot Djursholms Torg, hållplats Vendevägen. Du ser stallet och hagarna precis innan du ska stiga av. Samåk gärna till anläggningen under  tävlingar då vi har begränsad parkering under helgen. Parkeringen har ungefär samma gångavstånd till anläggningen som tåg/busshållplatsen.

E18 Söderifrån
Kör E18 ut från Roslagstull mot Norrtälje cirka 10 km. Den enklaste vägen är sedan att svänga av vid avfarten Danderyds kyrka, exit 180. På avfartsskylten står det Sollentuna/Enebyberg. Kör sedan höger in på Danderydsvägen och följ vägen cirka 2,5 km, sväng höger in på Östbergavägen direkt efter hagarna. Sväng höger in på Hildingavägen för parkering.

E18 Norrifrån
Sväng av E18 vid avfarten mot Djursholm/Sollentuna, exit 180. Håll höger mot Djursholm, under viadukten och rakt fram i rondellen. Fortsätt rakt fram på Danderydsvägen cirka 2,5 km,sväng höger in på Östbergavägen direkt efter hagarna. Sväng höger in på Hildingavägen för parkering.

Kommer du på E4
Sväng av vid avfarten Järva Krog och kör Bergshamraleden tills du kommer till E18. Kör mot Norrtälje och sväng av vid avfarten Danderyds kyrka, exit 180. Se sedan beskrivningar från E18 från motsvarande exit.

Viktig information till er som kör stora transporter
Tänk på att maxhöjden för fordon under viadukten vid Vendevägen (avfarten Danderyds sjukhus) är 3,8 meter. Högre transporter än 3,8 meter måste köra förbi avfarten Danderyds sjukhus (om du kommer söderifrån) och svänga av E18 vid Danderyds kyrka, exit 180 istället (som dessutom den lättaste vägen att hitta till oss). Kör sedan höger in på Danderydsvägen och följ vägen ca. 2,5 km, sväng höger in på Östbergavägen direkt efter hagarna, korsa Hildingavägen och du kommer rakt på stallet.

Hitta på anläggningen

Handelstorget ligger på gårdsplan, precis vid huvudentrén. Torget smygöppnar på fredagen och har öppet kl 09-17 lördag och kl 09-15 på söndagen. På torget kan ni shoppa alltifrån olika häst- och ridsportartiklar, fodertillskott och vitaminer till heminredning, konst och presentartiklar men även kläder, skor och smycken. Ni kan även köpa gofika, ta en lott i vårt lotteri eller testa käpphästhoppning! På söndagen bjuder vi på ponnyridning med ponnyer från Djursholms Ridskola för de allra minsta.

En trappa upp i huvudanläggningen hittar vår fina och välfyllda cafeteria som erbjuder varm och kall mat, fika och en massa annat gott. Det går även att se tävlingarna inifrån cafeterian. På samma våning ligger Ryttarloungen dit alla deltagande ryttare med team samt sponsorer har tillträde. På våning 1 finns även vårt kansli och sekretariat.

Elitdressyren på Djursholm engagerar alla våra klubbkamrater, stor som liten, gammal som ung – alla får vara med! Tävlingarna engagerar drygt 100 funktionärer och vi finns för er hela helgen, svarar på frågor och hjälpa er tillrätta! Notera att det av säkerhetsskäl råder strikt hundförbud på hela anläggningen. Endast personalhundar får vistas inne på anläggningen.

Välkommen till stora ridhusets läktare där tävlingarna pågår hela helgen. Tag till höger innanför huvudentrén och gå upp för ett par trappsteg. På vår stora läktare finns plats för ca 1 000 personer och ultimata möjligheter att se tävlingarna även för personer med funktionsnedsättning. Det finns en rullstolsramp samt en hiss upp till cafeterian, där man kan se tävlingarna. Av utrymnings- och säkerhetsskäl kan vi inte tillåta barnvagnar på läktarna.

Parkering av personbilar sker i vår sommarhage, korsningen Östbergavägen/Hildingavägen. Följ anvisningar på plats! Vänligen parkera inte längst med vägen då utryckningsfordon måste kunna komma fram. Parkering för rörelsehindrade finns uppe invid anläggningen.

Uppstallning och uteridbana för deltagande ekipage finns lite länge bort på Hildingavägen, infart på höger sida. Följ anvisningar på plats. Observera att uppstallningen och ridbanan samt parkeringen för hästtransporter är helt stängd för allmänheten. Området är endast öppet för tävlande och medföljande.

Under tävlingshelgen pågår ordinarie verksamhet på Djursholms Ridskola. Notera att våra stallar är stängda under tävlingshelgen. Stallet är helt stängt för besökare under helgen. Tack för visad hänsyn!

Ridskolans grupper kommer att rida ute under fredag-lördag. Parkering för ridskolans elever sker även i sommarhagarna och elever till ridskolan lämnas på anvisad plats korsningen vid Östbergavägen/Hildingavägen. Stort tack för er samverkan och förståelse!