Lövsta Future Challenge

Vi är så glada för att Elitdressyren på Djursholm har fått förtroendet att ordna ännu ett kval av Lövsta Future Challenge Dressage. Lördagen den 14 september ordnar vi det fjärde kvalet av Lövsta Future Challenge Dressage 2023. Välkomna att se framtidens dressyrstjärnor när unga hästar och unga ryttare tävlar hos oss i september!

Lövsta Future Challenge är en serietävling med fem deltävlingar och en final som rids i kort Grand Prix, för unga ryttare upp till 25 år och för unga hästar upp till 11 år. Sedan 2011 har LFC vuxit och är nu känt som den främsta satsningen i Sverige när det gäller att stötta och utveckla Unga Grand Prix-Hästar och U25-ryttare i dressyr och hoppning. Varje år arrangeras flera kvaltävlingar runt om i landet. Finalerna för dressyren rids på Sweden International Horse Show, en chans för de blivande stjärnorna att både få erfarenhet och mersmak för de internationella arenorna.

Djursholms Ridklubb har ordnat kval av Lövsta Future Challenge sedan 2012, undantaget vår ombyggnation och pandemin.

Equisport.tv sänder kvalen för Lövsta Future Challenge.

Kontaktperson för LFC Dressage:

Kristina Berggren Fur, kristina@lovstastuteri.com

Lövsta Future Challenge U25
Det här är tävlingen för Sveriges bästa dressyrryttare under 25 år. Under årets fem kval får de fyra bästa ekipagen möjlighet att rida den prestigefyllda finalen under Sweden International Horse Show.

Lövsta Future Challenge Unga Grand Prix-Hästar
Det här är tävlingen för Sveriges bästa dressyrhästar upp till elva år. Under året rids fem kvaltävlingar där de fyra ekipage med bäst resultat går till finalen på Sweden International Horse Show.

“Lövsta Future Challenge är ett väletablerat svenskt talangutvecklingskoncept för unga hästar och U25-ryttare inom både dressyr och hoppning. Satsningen står även för utveckling, inspiration och miljömedvetenhet.”

Hållbarhetsarbete

Lövsta Future Challenge har som vision att vara den katalysator som sätter fart på hållbarhetsarbetet inom hästnäringen i Sverige. LFC utmanar, stöttar och sprider kunskap för att möta morgondagens förutsättningar för hästhållning och tävlande redan idag. LFCs vision är att svensk hästnäring ska vara den världsledande förebilden inom hållbar hästhållning. LFC ska påverka arrangörer, tävlande, publik och övriga viktiga aktörer inom sporten mot en mer hållbar hästnäring.

År 2013 vann Elitdressyren på Djursholm Lövsta Future Challenge ”Miljöutmaning” för vårt arbete ”Välj Klimatsmart” och vi har fortsatt vårt hållbarhetsarbete på olika sätt sedan dess. Våra tävlingar är nu miljömärkta och vi arbetar aktivt med MiljöChecken.

Varje år delar Lövsta Future Challenge ut ett Hållbarhetspris för att uppmuntra och lyfta fram goda initiativ och förtjänstfulla insatser för hållbarhet inom hästnäring och ridsport.

Inom Djursholms Ridklubb arbetar vi aktivt med hållbarhet. Största delen av det arbetet äger rum på och kring Djursholms ridanläggning där de flesta av våra medlemmar vistas.

MiljöChecken innehåller en checklista med råd om hur man som tävlingsarrangör kan tänka och agera mer hållbart. Tipsen innehåller allt från enklare råd till mer omfattande insatser.