EM-Brons till Hedda & YR-laget i dressyr

av | 1 augusti, 2022 | Tävling

Det har blivit ännu en mästerskapsmedalj för vår klubbkamrat Hedda Thunberg och Diva. Tillsammans med Ellen Hedbys, Blanca Bosson och Linnéa Holmgren tog Hedda EM-Brons i brittiska Hartpury när EM i dressyr för juniorer och young rider avgjordes den 25-31 juli.

Det svenska YR-laget låg på femteplats inför avgörandet med grupp 2 efter två fina ritter av Ellen Hedbys med Quentin SV och Blanca Bosson med Cardon M på tisdagen. Linnéa Holmgren inledde på onsdagen för Sverige med Qc Sir Dennis på fina procent vilket lyfte lagplaceringen inför avgörandet. Vår klubbkamrat Hedda var sist ut i det svenska laget med Diva och säkrade lagbronset efter en ritt som belönades med nytt personbästa på 73,088 procent! Det tyska laget tog hand om segern före Danmark som tog silvret med ynka 0,618 procent mer än våra svenska tjejer.

Vilka grymma svenska unga ryttare vi har som kan prestera så bra i en arena med mycket atmosfär, stenhård konkurrens och dessutom sätta personbästa när det verkligen gäller. Fantastiskt!

Hedda tog dessutom en individuell femteplacering i onsdagens lagklass och en individuell åttonde placering i kvalet för individuella EM och kvalade till lördagens prestigefyllda kürfinalen för young rider.

I kürfinalen på EM för YR slutade Hedda topp-tio med Diva och var dessutom bästa svenska ekipage med en individuell tiondeplats. En minst sagt lyckad EM-debut som YR med totalt tre individuella placeringar, EM-brons, internationella personbästan och topp-tio i kürfinalen – imponerande!

Stort och varmt grattis till ett välförtjänt lagbrons hela det svenska teamet med lagledare Tina Due-Boje och alla inblandade kring de fyra bronstjejerna! Särskilt varmt grattis till våra klubbkamrater Hedda, mamma Stina Thunberg och tränare Johanna Jendland till ett otroligt lyckat EM – vi är så stolta över att ha er i klubben!

Lagresultat och Individuellt. Heddas resultat under EM.

Foto: Malin Holmgren