Barnmärken

av | 17 januari, 2024 | Ridskolan, Ridklubben

Nu är vårterminen på ridskolan igång och med det startar även Nybörjarteorin med våra Fritidsledare. Fritidsledarna har teori med NYB- grupperna, efter ridlektionen i ca 30 min, från terminsstarten fram till vecka 11. Tanken med teorin är att barnen ska bli trygga med varandra, hästarna samt lära sig att göra ordning och hantera hästen inför och efter ridlektionen. Fritidsledarna kombinerar teorin med möjligheten att ta Barnmärken som ett kvitto på vilken kunskap man nått.

Det är Stockholms Läns Ridsportförbund har gjort ett material som kallas Barnmärken som vi utgår ifrån. Tanken med Barnmärken bygger på att barnen, för varje märke, ska visa upp sina kunskaper praktiskt. Nivån anpassas efter ålder och förutsättningar. På så sätt får barnen uppmuntran och bekräftelse på vad de lärt sig och därigenom lär sig grunderna inom hästkunskap och ridning genom lek.

Varje termin gör vi 2-3 märken. Varje märke motsvarar olika färdigheter som man brukar lära sig allt eftersom man rider på ridskolan. Vi går igenom och tränar kunskaperna på teorin. Dessutom får barnen ett faktablad att träna på, till ett bestämt tillfälle, då de visar att de kan området.

Till varje märke har vi gjort filmer som visar vad barnen ska lära sig, om man missade genomgången eller vill träna mera. Efter godkänt test får man ett diplom där det står vad du lärt dig. Märket är frivilligt att köpa och köps av fritidsledaren.

Filmer till märkena finns att se på DRKs YouTube. Allt finns samlat i spellistan Barnmärken.