Rida i lag

Lagtävlingar är en rolig och viktig del av tävlingsverksamheten. Deltagare i ett lag tävlar tillsammans i laganda och har en lagledare som fattar beslut och leder laget. Vi har lag med i nästan alla divisioner av allsvenskan för såväl ponny som för häst, hoppning, dressyr och fälttävlan.

Vi deltar även vid Lag-SM i dressyr för häst och ponny, de år som vi har kvalat. Vi har som ambition att även vara med vid Lag-SM i hoppning.

Lagtävlan

Alla ryttare är välkomna att delta i lag på en nivå som ryttaren och häst/ponny är kvalificerad till och har förmåga att genomföra på ett säkert sätt enligt sin tränare. Vi ”konkurrerar” om platserna på lika villkor. Styrelsen beslutar om inlån av ryttare från annan förening om det blir aktuellt.

DRK har som ambition att ha lag med på så många nivåer som möjligt för att kunna erbjuda våra ryttare på olika nivåer att tävla i lag. Att rida i lag är både roligt, utmanande och lärorikt. Goda laganda och sammanhållning är viktigt för oss. Läs mer om Allsvenskan i Stockholms Län.

Lagledare

ETK samlar in intresseanmälan för att vara lagledare för klubbens lag och i samråd med grenledaren utser ETK lagledare. Som lagledare är du en nyckelperson för laget och bidrar med ditt engagemang och inspiration till lagmedlemmarna och lagets resultat. Har du möjlighet ser vi gärna att du hjälper till att coacha om man inte väljer att ta in en coach till laget.

Att vara lagledare

Vi önskar att du som lagledare för DRK:

– Har god kännedom om ridsporten.

– Medverkar på möten för klubben.

– Tar emot intresseanmälningar från deltagare.

– Ansvarar för laguttagningen.

– Utser den eller de som rapporterar från träning och tävlingar till klubbens kanaler.

– Tar hand om och förvaltar lagbidraget.

– Anmäla/avanmäla laget/lagen till varje omgång.

– Planera träff eller gemensam träning.

– Fungera som kontaktperson till ETK/Grenledare och informera löpande om ev sponsorer.

Att vara lagdeltagare

Som lagdeltagare för DRK bör du:

– Anmäla intresse om att rida lag på förberedande möte eller direkt till resp. lagledare.

– Delta i alla omgångar och gemensamma aktiviteter, om inget annat är överenskommet med lagledaren.

– Ha god kännedom om kriterierna för deltagande, vad gäller kval, ha korrekt utrustning enl TR osv.

– Att om dagsformen inte är bra, själv kunna avstå din plats till reserv. Meddela lagledaren så fort som möjligt om ni inte kommer till start.

– Ryttaren (samt målsman och tränare/medföljande) ska på tävlingsplatsen uppträda på ett  för DRK representativt sätt.

– Visa häst och medtävlande hänsyn – hästens bästa i fokus!

– Vi hälsar på alla, hejar på och stöttar varandra, visar på god sportsmanship och horsemanship.

Lagledare våren 2024

Nedan listar vi de lag som Djursholms Ridklubb har anmält våren 2024. Vi återkommer med lagen för hösten 2024 och hoppas på deltagande i de flesta divisioner.

Är du intresserad av att bli lagledare? Anmäl gärna ditt intresse till Tävlingskommittén på: tavling@djursholmsridklubb.se

Ansökan lagbidrag

Ridskolan omg 1
Vakant omg 2/3 ev Sandra Westerberg

DRK FÄLTTÄVLAN  HÄST/PONNY
Kontakta ETK vid intresse.

DRK UNGDOMSDRESSYR HÄST
Grenledare: Anna Slåtteby