Vad gör Fritidsledarna

Våra fritidsledare har hand om all den avsuttna verksamheten i stallet. Men vad betyder ehentligen det? Här får du veta mer om vad fritidsledarna gör i stallet och vad de hittar på för olika aktiviteter för våra barn och unga samt föräldrar och medfölljande.

• Har teorilektioner med nybörjargrupperna.
  • Hjälper barn att ta Barnmärken
  • Ansvarar för skötarsystemet, anordnar skötarkurser, stöttar nya såväl som gamla skötare i deras uppgift och håller i skötarmöten.
  • Hjälper de mindre rutinerade ryttarna med att göra ordning ponnyerna före och efter ridlektionen samt finns till hands vid uppsittningen.
  • Håller i ”nybörjarteori för vuxna” för föräldrar med barn i nybörjargrupper.
  • Anmäler ungdomar i klubben på olika utbildningar och kurser via Svenska Ridsportförbundet.
  •  Stöttar och hjälper Ungdomssektionen (USEK) i deras arbete.
  • Anordnar aktiviteter som käpphästgrupper, käpphästhoppning, smörjtävlingar, dagläger på skolloven, utflykter till bl.a. Strömsholmsdagarna.
  • Ansvarar för skåputhyrning.
  • Hjälper till med läxor och skolarbeten.
  • Håller koll på Klädbytardagar och klubbens RE:Ride
  • Kanske viktigast av allt: finns som ett vuxet stöd i stallet. Svarar på frågor, tröstar den som är rädd eller ledsen och annat som behövs för att försöka se till att stallstunden blir dagens bästa stund.

Hur vet man vilka aktiviteter som är på gång?

Inne i lådrummet, till vänster när man kommer in från entrén, sitter fritidsledarnas stora anslagstavla. Där hittar du all information om och anmäler dig till de olika aktiviteterna som är på gång, information om skötarkurser och mycket mer.

Följ fritidsledarna på Instagram för information om vad som händer i stallet @fritidsledarna_drk och håll koll på hemsidans kalender.