Hållbarhet

Ta hand om jorden – det är den enda planeten med hästar!
Hållbarhet är mycket mer än bara miljö. Kort sammanfattat handlar det om att agera på ett renhårigt sätt i allt vi gör. Behandlar vi hästarna på ett vis vi kan stå för? Är vi bra kompisar och får andra att känna sig välkomna och trygga i stallet? Har vi en sund ekonomi i våra finanser? Är vi bra arbetsgivare? Tar vi oss till och från stallet på ett miljövänligt sätt?

Vad gör vi? Inom Djursholms Ridklubb arbetar vi aktivt med hållbarhet. Största delen av det arbetet äger rum på och kring Djursholms ridanläggning i Gärdestorp, vilket är helt naturligt eftersom största delen av verksamheten bedrivs där, då de flesta av våra medlemmar är ridande på Djursholms Ridskola.

Här beskriver vi hur vi arbetar med hållbarhet och visar exempel på hur du som är medlem i klubben kan hjälpa till. Har du fler förslag på vad vi kan göra, både som enskilda medlemmar och som klubb och ridskola, är vi jätteglada om du vill dela med dig.

Våra 5 fokusområden. ”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något”. Det har du säkert hört förut. Kanske har du också hört talas om Agenda 2030 och de globala målen. Dessa mål är 17 till antalet och har 169 delmål. Det är FN och dess medlemsnationer som gemensamt har satt upp målen för att göra världen till en bättre plats – för alla. Alla 169 delmål är inte relevanta för oss, utan vi har valt ut några av dem där just vi kan göra skillnad. Det finns en sak som inte nämns i Agenda 2030. Men det är ändå det mål som är absolut viktigast för oss – och det är hästarnas välfärd. Mår inte hästarna bra, mår inte vi som ryttare bra. Utan hästarna är vi inte ens ryttare. Så enkelt är det.

Vår ridklubb är nästan 100 år gammal. Den började i ett gammalt fårhus på Gärdestorp med hästar från militären – nu har vi en anläggning med två ridhus, plats för över 70 hästar och alla människor som kommer för att rida, sköta, jobba, träna och tävla. Eller bara umgås med hästarna och varandra. För att vi och kommande generationer ska kunna fortsätta med det jobbar vi särskilt med de här fem områdena:

Återvinning & återbruk

Vår livsstil

Hästarna

Anläggningen

Arbetsmiljö

Vi är stolta över att vår stora tävling Elitdressyren på Djursholm är en Miljömärkt tävling. År 2013 fick Elitdressyren ta emot Lövsta Future Challenge dåvarande Miljöpris för vårt hållbarhetsarbete. DRK har som ambition att alla våra tävlingar uppfyller MiljöChecken.

Sedan många år ordnar klubbens fritidsledare klädbytar- och klädfyndardagar. Sedan ett par år har vi även en station med konceptet RE:Ride en trappa upp på anläggningen.

Lär mer om hållbar hästnäring nedan!

Våga vara Klimatsmart. Ett material framtaget av Hästnäringens Nationella Stiftelse.

Hästen och Hållbar utveckling. En skrift framtagen av Axfoundation, Lövsta Stuteri, ZeroMission, The Natural Step, Got Event och Svenska Ridsportförbundet och Hållbar Häst. En översikt av utmaningar som är kopplade till hästen som hoppas inspirera till hur vi kan öka takten i förändringen till ett hållbart samhälle med hänsyn till planeten, människor och våra husdjur.

Vi följer Svenska Ridsportförbundets hållbarhetsarbete och hållbarhetsstrategi.