Utbildning

Vi försöker att hålla så många utbildningar det går under terminerna. Bland annat har vi Grönt kort-kurs för dig som vill tävla externt eller kanske bara vill ha bättre koll på tävlingar och vad som gäller.

Våra utbildningsfilmer på YouTube

Kolla in vår YouTube-kanal med massor av utbildningsfilmer och teorier. Allt från hur det går till på tävling, till hur du gör en fram- eller bakdelsvändning och mycket mer. På vår YouTube finns även avsnitten om Barnmärken.

DRKs utbildningsfilmer

GRÖNT KORT-kurs på Djursholms Ridklubb

Vårt mål är att hålla en Grönt Kort kurs per termin på Djursholms Ridklubb. Nästa  tillfälle blir i mars, 2024. Mer info nedan.

Information om Grönt kort
Målet med upplägget och materialet på kursen är att höja säkerheten på tävlingsplatserna men också att ge ryttare och föräldrar mer kunskap och göra det roligare att tävla! Med Grönt kort-kursen vill vi skapa ett forum för samtal kring etik, moral, vett och etikett, samt regler och allmän hästkunskap. Målet är att alla som genomgått kursen ska få en likvärdig kunskapsgrund att stå på och således vara väl förberedda inför tävling.

Från det år ryttaren fyller 14 år måste hen ha ett eget grönt kort. Från det år ryttaren fyller 13 år får hen ta ett eget grönt kort. Innan dess tar målsman det gröna kortet och ansvarar då för den unga ryttarens handlingar i samband med tävling.

Vägen till grönt kort
Ordna ett intyg från din tränare/ridlärare vad gäller de förkunskaper som krävs. Ladda ned Intyg här.

Köp inloggning till ridsportportalen och gå igenom hela portalen före kursstart. Här ordnar du inloggning.

Portalen tar ca 10 timmar totalt och ska vara klar före kursstart. Den kostar 175 kr, betalning enl nedan anvisning.

Kurstillfällen
Torsdag 7/3 digital uppstart kl 18.30- ca 20.00.
Om du är under 18 år vill jag gärna ha med en vuxen på denna uppstart för att prata om tävlingsdatabasen där konto behöver startas.

9/3 Fysisk kurs på DRK kl 12.00-16.30
Medtag något eget fika/smörgås. Vi tar lite kortare lunchrast idag så bra om du ätit något innan alternativt har något enklare med dig.

10/3 Fysisk kurs på DRK kl 10.30-16.30
Tid att genomföra provet finns sista timmen. Medtag lunch och eventuella mellanmål. Kursledaren rättar proven och ger återkoppling i nära anslutning till kursens avslutning. I förekommande fall kan man behöva komplettera provet. När allt är klart skickas lista in till distriktet och de godkänner de gröna korten i TDB (tävlingsdatabasen).

Kursledare är Charlotte Hellström, kontaktuppgifter nedan.

Kostnaden för DRK-medlem är 500kr (junior) och 700kr (senior).
Kostnaden för icke-medlem är 900kr (junior) och 1100kr (senior).

Tillkommer en avgift på 175kr som betalas till SISU förlag för att få tillgång till den digitala kunskapsportalen.

Kursavgiften swishas till 1232263234.

Anmälan med personuppgifter sker till charlotte64hellstrom@gmail.com

Fotografera din inbetalning och smsa till Charlotte på 070-7695309

Frågor kan även ställas till Charlotte på 070-7695309

Mer info skickas till de som anmält och betalat kursavgiften.

För att kursen ska bli av behöver minst 10 personer vara anmälda och anmälan är bindande.

Observera att det är obligatorisk närvaro på hela kursen. Man kan inte komma senare eller gå tidigare på något av passen för att bli godkänd. Missar man en gång får man vänta till nästa kurs med att ta igen det om det inte finns särskilda skäl.

Välkomna!

Här hittar du andra föreningar som också håller Grönt Kort kurser.

Här hittar du allmän information om Grönt Kort-kurs på Ridsportsförbundets hemsida.