Clinic – Jens Fredricson

av | 25 april, 2024 | Ridklubben, Ridskolan

CLINIC MED JENS FREDRICSON
Djursholms Ridklubb den 19 april, 2024.

Vilken lyckad kväll det blev när mästerliga Jens Fredricson höll clinic hos oss fredagen den 19 april, 2024. Temat var hoppning; grundridning, anridning och position över hinder – allt som en ryttare kan påverka för att ge hästen de bästa förutsättningarna. Ett av Jens många viktiga budskap som genomsyrade kvällen.

– Jag har en skyldighet mot hästen att vara mitt bästa jag!
– Man ska rida med känsla men inte bli känslomässig.

Jens delade generöst med sig av sin unika kunskap och klokskap, instruerade pedagogiskt, ibland med sig själv och sin resa som exempel. Till sin hjälp hade Jens två grupper ekipage med våra klubbkamrater som presterade så väl inför drygt 500 personer i publiken. Imponerande!

Kvällen inleddes med fyra ekipage från ridskolan som bl.a. fick jobba med grundläggande markarbete; balans, rytm, kloka vägar och tempo med distanser på bom. Johanna HallerstedtNo Worries (SWB) ”Morris”, Alexa CarlzonRed Bull ZK ”Bullen”, Carolina Oscarius Dahl Jump Up And Kiss Me ”Nisse” och Johanna Ström Kallestrups Iparus O’shar ”Kalle” gjorde ett strålande jobb. Så fint att se ridskolans duktiga elever och ambitiösa hästar finna sig i en så utmanande atmosfär.

Därefter följde en grupp med tre av klubbens unga tävlingsryttare Nova JakobssonErano de la Butte, Julia SundvallK&T Impulsion och Matilda Åkerström Julia (SWB). De fick växla upp med övningar på hinder som höjdes vartefter men med samma fokus: grundläggande arbete; balans, rytm och tempo men framför allt anridningsposition och position över hinder. De fick göra små justeringar så som att Matilda kom upp i en lite högre lätt sits och Julia utmanades bl.a. att testa Jens specialitet – mexikansk tygelfattning – med den äran! Vi fick se fina rundor, luftiga språng och direkt respons från ekipagen enligt Jens instruktioner.

Kvällen avslutades med att Jens red ridskolans fina och bussiga Calcourt Androma ”Curt”. Ödmjukt, lekfullt och med lätta hjälper instruerade Jens och visade bl.a. tydligt hur vikthjälperna påverkar hästen med vår balans och position. Jens lotsade Curt och förklarade löpande hur han tänkte och vad han kände – hur små förändringar i positionen fick stora effekter. Curt och Jens såg verkligen ut att trivas ihop! Något som Jens också tog upp vid flera tillfällen under kvällen – att få hästen att trivas och känna att den gör rätt.

Jens påminde oss om att vara snälla mot varandra och våra hästar – ingen utvecklas genom att vara taskig!

-Var glad för din häst och tyck om den, annars kommer den aldrig att tycka om dig!

Stort tack till alla inblandade som har möjliggjort clinicen med Nina Känsälä från ridskolan i spetsen. Ett särskilt varmt tack till Jens för en minnesvärd kväll i ridkonstens tecken.

Alla bilder i albumet Foto: Reed Alveheim och ska krediteras tydligt med detta vid delning.

Bilderna får inte användas i marknadsföringssyfte utan tillåtelse av fotografen eller Djursholms Ridklubb.
Högupplösta bilder finns tillgängliga vid intresse.