Hållbara resor till och från stallet

av | 22 maj, 2023 | Ridklubben, Ridskolan

”Under milen, ta inte bilen”. En undersökning som gjordes i Göteborgsregionen visade att 20 procent av alla resor i regionen en vanlig vardag var kopplade till motion och träning. Nära hälften av dem genomfördes med bil. Hur ser det ut med ditt bilåkande till och från stallet?

Här har vi samlat tre supertips på hur du kan dra ner på det.

1. Fundera på om du verkligen måste ta bilen till stallet. Går det att gå eller cykla eller åka kommunalt? Eller kanske samåka?
  2. Vi vet att många som tar sig till stallet i Djursholm bor i kommunen. Och visst är det bekvämt att ta bilen, men har du funderat på hur mycket du kan påverka genom att bara ta bilen varannan gång du ska till stallet? Eller om du istället för att ta bilen tar cykeln under sommarhalvåret?
  3. Är det någon i ridgruppen eller stallet som bor åt samma håll som du bor? Kan ni samåka? Då blir det bara en bil istället för två.

Ta cykeln eller gå till stallet – vinn allt det här!

1. Trafiksäkerheten vid stallet förbättras om fler lämnar bilen hemma.
  2. Du minskar dina koldioxidutsläpp radikalt.
  3. Du minskar risken för bukfetma, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar när du utför 30 minuters fysisk aktivitet per dag.
  4. Du minskar risken för egna skador om du kommer uppvärmd till ridningen – och även om du promenerar efter ridningen.
  5. Regelbundna promenader leder till bättre sömn och minskar stress.

Funderar du på att börja gå eller cykla till stallet? Så här kan du förbereda dig:

1. Kolla vilken som är den närmaste och säkraste vägen. Om det är ditt barn som ska börja cykla/gå till stallet kan ni tillsammans titta ut vägen och provcykla/-gå.
  2. Förälder, finns det fler barn i ditt barns grupp som kan gå eller cykla med er? Kan de ansluta utefter vägen?
  3. Kontrollera att du har reflexer och fungerande lyse på cykeln och gärna en reflexväst. Även på dagen! Det gör att bilister upptäcker dig tidigare på vägen.
  4. Och precis som när du rider – glöm inte hjälmen när du sitter på cykeln!

På anslagstavlan i entrén på ridskolan hittar du tåg- och busstider, så att du lätt kan ta dig kommunalt till och från stallet.