Medaljregn på SM i dressyr 2023

av | 7 juni, 2023 | Ridklubben, Tävling

Det blev ett makalöst SM för våra fantastiska klubbkamrater när de svenska mästerskapen i dressyr skulle ridas på Strömsholm den 1-6 juni, 202!! Tinne Vilhelmson Silfvén inledde med att rida hem SM-silver för seniorer, Ellen Stymne följde upp med ett SM-brons för Juniorer och Hedda Thunberg avslutade veckan med SM-guld för Young Rider. DRK hade totalt åtta ekipage i de olika SM-Finalerna. Kolla in alla härliga bilder och läs mer nedan om en för vår klubb historisk helg!

Tävlingarna på Strömsholm inleddes redan på torsdagen och kunde inte ha börjat bättre. Linnea Cöster red hem andraplatsen i 5-årsklasssen tillsammans med Lövstas Valley. Även Helena Reje gjorde en fin runda med fyraåriga Franqous. På fredagen blev det seger direkt när Caroline Darcourt vann förklassen Inter II och sedan det andra kvalet av Lövsta Future Challenge för unga Grand Prix-hästar tillsammans med Lövstas Bournonvile på lördagen.

Även Folksam SM för seniorer inledes på topp när Tinne Vilhelmson Silfvén kom tvåa i den inledande Grand Prix-klasssen i SM för Seniorer tillsammans med Devanto och Carro var fyra med Lord Django. Bägge ekipagen red sedan en strålande kürfinal där Tinne var tvåa igen och tog hem det åtråvärda SM-silvret efter den tiofaldige mästaren Patrik Kittel som vann med Forever Young HRH. Carro var snubblande nära bronset och slutade på en strålande fjärdeplats totalt efter en tredjeplats i küren.

Dessutom hade vi två grymma ekipage topp tio i SM-finalen för U25 på lördagen. Fantastiska Ellen Hedbys och Sonnenkönigin slutade totalt femma och Matilda Stymne nia med Faarbaekgaards Rising Star. Bägge tjejerna debuterade dessutom GP Kür i SM-finalen – imponerande!

På tisdagen skulle de sista SM-medaljerna delas ut och vi hade fyra unga ryttare med i SM-finalerna för de unga ryttarna och som de glänste!

Otroliga Hedda Thunberg försvarade sin titel med besked och red hem SM-guldet för YR tillsammans med Diva efter totalt tre raka segrar! På söndagen briljerade de i finalküren som belönades med dryga 78%. Hedda som fullständigt dominerat och överträffat sig själv med tre personbästan kan inte nog hylla sin Diva. Vilken imponerande prestation av en ung titelförsvarare.

Även våra juniorer har imponerat på SM! Ellen Stymne tog hem det åtråvärda SM-bronset tillsammans Crescendo efter en otroligt jämn final i SM för juniorer. Ellen knep bronset strax före klubbkamraten Tove Slåtteby som slutade på en strålande fin fjärdeplats med Bento D! Både Ellen och Tove som även tog två placeringar i kvalen. Vår klubbkamrat Mimi Letzén och Zappa SV red finalen och slutade på en fin trettondeplats totalt i SM för juniorer. Vilka talangfulla unga tjejer!!

Stort och varmt grattis till en makalös helg – vi är otroligt stolta och innerligt glada för er skull! Tänk att vi har så fantastiska ryttare med team i vår klubb.

Vi vill även passa på att gratulera alla andra medaljörer och svenska mästare med team. Stort tack Strömsholms Ridsportförening och Svenska Ridsportförbundet med alla inblandade för ett SM som vi sent kommer att glömma!

Vi har uppdaterat hela SM på Elitdressyrens Instagram-stories, allt finns sparat i höjdpunkter. Tove har dessutom haft en takeover på klubbens instagramkonto under helgen!

Fullständiga resultat för våra klubbkamrater: https://online.equipe.com/sv/clubs/1457063

Allt från SM kan ses via Equisport.tv.

Foton: Haide Westring. Kim C Lundin/Anna Hedbys. Privat.