Sven Westerling har lämnat oss

av | 15 mars, 2023 | Ridklubben, Ridskolan

Den mångårige medlemmen Sven Westerling har avlidit. Under många år red Sven på ridskolan, där bland andra Lucky Man och Octawian hörde till favorithästarna.

Till den senares minne instiftade Sven 1996 ett vandringspris, Octawians vandringspris, att utdelas till en ung, manlig ryttare. Detta pris kom att komplettera det vandringspris för flickor som redan hade funnits i klubben i många år. Efter att ha legat vilande under några år kunde priset åter delas ut bara några få dagar innan Sven avled. Mottagare var Jacob Frumerie som rider på ridskolan och som fick priset för sin utveckling i ridkonsten det senaste året.

Svens hästintresse var alltid starkt och så småningom köpte han en egen häst, ”Freddie”, som sedan följdes av Isac. Även om Sven var flitig både på tränings- och tävlingsbanan, missade han inte gärna en uteritt runt ”Långsjön” vid Stava i Åkersberga, där han hade sin stallplats.

Sven var en aktiv klubbmedlem i stort som smått och sågs inte sällan som funktionär på tävlingar. Han stöttade även sina döttrar Anna och Sophia när de red. Under senaste åren följde han gärna med medryttaren Pia Lundman som chaufför, hästskötare och hejarklack när hon tävlade med hans häst. Under sammankomster i klubben var det ofta Sven som ledde församlingen i ”Hästens skål”.

Vi som hade nöjet att lära känna Sven under alla hans år i klubben önskar honom en god långritt på de evigt gröna ängarna.

Sven Westerling avled den 27 februari. Han skulle idag ha fyllt 74 år. Han sörjs närmast av frun Christina, döttrarna Anna och Sophia, svärsonen Bo samt hästen Isac.

Begravningen äger rum torsdagen den 23 mars kl. 11.00 i Gustaf Adolfskyrkan. Efter akten inbjudes till minnesstund. Vänligen anmäl deltagande till osa@fridbegravning.se eller tel. 08-664 25 00 senast den 20 mars.

För att hedra Svens minne, tänk gärna på Svenska Hästars Värn, shv.org/minnesgavor.

Styrelsen, Djursholms Ridklubb

Sven och Isak