Till minne av Karin Jonsson

av | 24 mars, 2024 | Ridklubben, Ridskolan

Förra veckan nåddes vi av det oerhört tragiska beskedet att Karin Jonsson avlidit i sviterna efter en ridolycka. För alla oss som hade förmånen att känna Karin är hennes bortgång ofattbar.

Som Tidningen Ridsport redan rapporterat var det under ett ridpass som Karin föll av sin häst. Hon föll olyckligt och fördes till sjukhus med skador på nacken och ryggmärgen. Läkarna kunde konstatera att skadorna var mycket omfattande och efter att ha legat nedsövd i närmare en vecka avled hon på lördagen den 16 mars 2024.

Karin var en otroligt varmhjärtad person som spred ljus och glädje där hon befann sig. Hon hade en unik förmåga att se alla personer och var väldigt inkluderande i sitt sätt, alltid med ett leende på läpparna.

Karins insatser för Djursholms Ridklubb och Djursholms Ridskola kan inte nog betonas och lyftas. Hon var en mycket respekterad och kunnig en hästkvinna. Hennes kunskap, värme, vänlighet och inkännande natur gjorde henne till en trygg och viktig person i stallet, både för människor och hästar.

Under många år arbetade Karin som instruktör och många elever på ridskolan har lärt sig de viktiga grunderna i ridningen av henne.

Karin var även mycket aktiv i ridklubben i flertalet roller och medverkade bland annat inom ramen för Tävlingskommittén till att införa klubbens utbildande bärprogram i dressyr.

I samband med till-/ombyggnationen av den nya ridanläggningen år 2015-2016 flyttade hon sin häst till ett privatstall, men förblev under flera år klubben trogen bland annat genom en roll som rådgivande till Tävlingskommittén och hon deltog gärna som funktionär vid de större tävlingarna som Elitdressyren.

”Karin var en riktig bästa vän. Under nästan två decennier var hon med mig på alla tävlingar land och rike runt. Vi kamperade ihop och bodde i lastbilen där Karin alltid hade fixat maten och den obligatoriska kladdkakan. I med- och motgång var hon ovärderlig för både mig och mina hästar. En tid att minnas med glädje och tacksamhet.” berättar Eva Ulf.

Karin Jonsson blev 70 år. Hon sörjs närmast av maken Olle och barnen Daniel, Mattias, Marcus, Andreas och Lovisa med familjer samt av släkt, vänner och många, många klubbkamrater och rid-/stallkompisar.

Begravningen äger rum onsdagen den 17 april kl 12.30 i Danderyds kyrka. Anmälan till begravning och efterföljande samvaro görs senast den 9 april till Söderquists begravningsbyrå på telefon 08-717 45 20 eller besök soderquistsbegravning.se/minnesrum

Vila i frid Karin, du är saknad.

Eva Ulf, Ridskolechef Djursholms Ridklubb
Ann Kjellser, ordförande Djursholms Ridklubb