Vilken härlig clinic vi fick ta del av!

av | 18 november, 2023 | Ridklubben, Ridskolan

Så inspirerande och lätt att följa med när bästa Anna Nordin från Enastående Häst- & Ryttarutveckling lotsade en liten grupp fantastiska ridskolehästar (Favorit, Rodrigo, Starlight och Agge) med duktiga, modiga ryttare genom en Working Equitation-bana. Anna, som själv har har meriter i svår klass från bland annat EM, red ridskolehästen Pricken som riktigt briljerade i de olika WE-övningarna.

Ekipagen fick prova olika typer av teknikhinder där samspelet och förtroendet mellan ryttare och häst var påtagligt och viktigt för att klara de kluriga utmaningarna. En av deltagarna på clinicen summerade sin upplevelse så fint. Så här säger Åsa som testade WE på hästen Favorit:

”Jag fick äran att rida på WE-clinicen igår och det var bland det roligaste jag gjort.

Har inte varit i kontakt med WE tidigare och det var med lite skräckblandad förtjusning jag gick in i ridhuset med så många på läktaren. Favorit var verkligen en klippa där inne; stabil, lyhörd och lydig. Samarbetet och förtroende var viktigt och jag tyckte vi var riktigt samspelta och jobbade bra ihop. Det var inte så lätt som det kanske såg ut, det var utmanande och knepigt men framförallt väldigt roligt och lärorikt.”

”Det jag bland annat tar med mig från clinicen är hur viktigt det är att vara ’ett med hästen’, att andas tillsammans och vara lyhörda för varandra. Jag är helt övertygad om att det här med WE är något vi kan jobba vidare med på våra lektioner, det passar alla ryttare och alla hästar. Går att göra ganska enkelt och riktigt avancerat, beroende på tempo och hindertyp. Men som sagt, detta var bland det roligaste jag gjort och jag önskar att alla får prova på WE. Ett Stort tack!”

Vilken härlig summering av clinicen och en känsla som verkligen förmedlades till publiken denna kväll!

Stort tack för ett fantastiskt samarbete med bästa ridskolan och lånet av de fina hästarna Eva Ulf med personal. Även ett Stort tack till DRKs Ungdomssektion och alla andra som hjälpte till att bygga in och bygga ut banan, samt heja på alla duktiga WE-ekipage! Louise Nordfors höll ihop all planering och själva genomförandet.

En rolig och mycket inspirerande kväll sammanfattar klubbens ordförande Ann Kjellser!

På bilden tackar Eva Ulf sin fina Pricken och Anna Nordin för en väl genomförd clinic!