Klubbtävling Dressyr

Tack för att du ställer upp som tävlingsledare för en av våra dressyrtävlingar!
Här nedan finns information och tips som hjälper dig på traven.

Kontaktpersoner
Camilla Geijer, anniecamilla.geijer@gmail.com
Lena Lindberg, lenalin68@gmail.com
Johanna Heselius, drk.j.heselius@gmail.com

LYCKA TILL!

Regler och rutiner

För klubbtävlingar dressyr

Framridning och tävlingsbana

Dressyr

Följ de 9 enkla instruktionsstegen nedan så kan det inte bli fel.

Steg 1 - Anmäl dig som tävlingsledare

Skriv upp dig på listan som tävlingsledare.

När du skrivit upp dig som tävlingsledare ska du maila Johanna och Camilla dina kontaktuppgifter och vilken tävling det gäller. 

Steg 2 - Ca tre veckor innan tävlingen

Anmälningslänkar och TDB
Mejla Johanna Heselius och Camilla Geijer och be dem lägga upp anmälningslänkar på hemsidan och i TDB.

Tävlingsledare, eller tävlingsledares barn, anmäler en start i klassen ”tävlingsledare” i TDB som ersättning.

Domare ska döma minst 10 ekipage för att få en start och även de anmäler i klassen ”tävlingsledare” om de tävlar själva samma dag.

Kontrollera att texten i rutan ”Meddelande från arrangör” stämmer vad gäller datum, domare och tävlingsledare.

Sätt upp en anmälningslista för funktionärer på anslagstavlan, se mall längre ner.

Cafeterian
Prata med serveringsansvarig i caféet i god tid och dubbelkolla att cafeterian är öppen på tävlingsdagen. Kan det av någon anledning inte vara öppet måste detta kommuniceras så alla vet.

Steg 3 - ca 2 veckor innan tävlingen

Lappar om upptagna ridhus
Lappar om att ridhusen är upptagna på tävlingsdagen ska sättas upp cirka 2  veckor i förväg. Lapparna ska sitta på ridhusdörrarna och på anslagstavlorna i stallen och glöm inte i privat-sadelkammaren. Var noga med att alla lappar tas ner efter tävlingen.

Kontakta domare
Domare bokas av TK. Din uppgift är att kontakta domarna minst en vecka innan tävlingen för att komma överens om vilken tid de ska vara på plats.

Framridningshjälp
Vid Blåbärstävling – kontrollera med Eva vilken ridlärare som kommer vara med på framridningen så denna kan få information om tider.

Steg 4 - onsdagen innan tävlingen

Lämna anmälningslistor till Eva och kontrollera betalningar i TDB
Onsdagen före tävlingsdagen klockan 18.00 stängs anmälningslänkarna och TDB ned och anmälningslistorna mailas till tävlingsledarna.

Tävlingsledarna får två dokument mailade till sig, ett för att ge till Eva och med kontaktuppgifter och höjder.

Kontrollera att alla som anmält sig digitalt även är anmälda i TDB och vice versa, om inte stryk dessa i listorna.

Printa ut dokumentet till Eva (se till så att all information får plats på EN sida liggande) och ge till henne på kontoret senast torsdag förmiddag.

För din information – om betalning av start i TDB sker med Swish genomförs betalningen på en gång. Om betalning görs med kort dras pengarna onsdagen klockan 23.00. I dessa fall står anmälan som registrerad och inte som betald fram till onsdagen kl 23.00.

Alla frågor om TDB (problem med anmälan, pengar m.m.) ställs till Lena Lindberg eller Johanna Heselius.

Ingen kan anmäla sig till tävlingen i TDB eller i de digitala anmälningsformulären efter att anmälningstiden gått ut. Inga undantag kan göras.

Steg 5 - torsdagen innan tävlingen

Startlistor och funktionärsschema
Så snart ni fått listorna tillbaka från Eva ska tävlingsledarna göra startlistor och ett funktionärsschema i Google Drive så att listan är uppdaterad. Kom ihåg att ingen av de tävlande får påverka sin startordning.

Om någon privatryttare startar flera gånger under dagen, försök att se till att den personen har tillräckligt många starter mellan så att man hinner göra i ordning hästen ordentligt. Samma gäller om en häst ska gå fler gånger under en dag.

Ridlärare på ridskolehäst rider i privatklassen.

Tänk på att i den mån det går ska alla som tävlar ha en funktionärsuppgift, undantag är privatryttare som kommer med häst från annan anläggning.

Startlistorna skrivs ut och sätts upp på anslagstavlan senast på fredag kväll.

Länken till startlistan och funktionärsschemat mailas till Camilla Geijer som publicerar den på hemsidan.
Gör även ett inlägg på klubbens Facebook där ni lägger ut länken.

Kvittera ut nyckel
Kvittera i god tid ut nyckel till TK och domartornet (samma nyckel) hos Helena på kansliet. På TK finns dator, skrivare, scanner och kopieringsmaskin som ni kan använda. Dock får absolut inga egna program laddas ner på denna dator.

Dialog med stallpersonalen
Ha en dialog med stallpersonalen kring vilka hästar/ponnyer som ska starta under dagen och planera hagtider och starttider med dem.

Steg 6 - när startlistorna är klara

Skriv ut protokoll
Protokoll behövs för alla dressyrklasser. PDF:er av alla protokoll finns på hemsidan som ni själva skriver ut. Skrivaren på TK skriver ut dubbelsidigt.

Fyll i namn, häst och startnummer på protokollen och lägg dem i rätt startordning.

Skriv även ut tomma resultatlistor som noga fylls i av funktionärer i domartornet under tävlingsdagen.

Steg 7 - under tävlingsdagen

Tänk på att du som tävlingsledare tar extra mycket ansvar att stötta och hjälpa dina kompisar, inte minst i stressade situationer!

Samling
På hemsidan finns ett dokument med checklista för information som ska tas upp på samlingen.

Parkering
Privatryttare som kommer till anläggningen för att tävla kan antingen parkera längst med lilla ridhuset, på stallplanen mellan ridhusen, se karta på hemsidan.

Framridning
Vid Blåbär, Lingon och LC:1 steg 1 får ryttarna hjälp på framridningen av personal från ridskolan eller erfarna från klubben. Vid dessa tävlingar krävs att det finns funktionärer med hästvana i stallet som kan hjälpa till med att sadla och att få ut ryttarna i rätt tid till framridningen.

Framridningen i Blåbär, Lingon och LC:1 steg 1 sker i stora ridhuset på en begränsad yta. Det ska hela tiden vara fem ekipage på framridningen.

Samtliga dressyrprogram rids i stora ridhuset innanför staket.

När framridning sker i stora ridhuset (blåbär, lingon och LC:1 steg 1) går ekipagen in till ridhuset genom innerdörrarna mellan starter. Det är viktigt att det finns erfarna funktionärer som kan hjälpa till här.

Checklista för tävlingsdagen

  1. Var i stallet i god tid och sätt upp alla lappar och startlistor.
  2. Se till att banan byggs av alla som ska starta.
  3. Ha en eller flera samlingar, beroende på hur dagen är uppdelad. Under samlingen går man igenom dagens schema, har ett upprop för att se att alla är på plats samt beskriver hur det går till under tävlingen.
    Det är ofta någon som tävlar för första gången så det är bra att förklara kort hur klassen ser ut och går till. Om en domare är på plats får denne gärna gå igenom programmet innan klassen börjar. Efter samlingen går alla ryttare och gör ordning sina hästar.
  4. Öppna domartornet och lägg dit startlista, funktionärsschema och protokoll. Se även till att det finns miniräknare och tillräckligt med pennor. Kolla att det finns musik att spela i domartornet. Information om hur musiken startas finns i domartornet.
  5. Fäll upp domarbordet i stora ridhuset, ställ fram två stolar, sätt på elementet och lägg dit filtar om det är kallt, lägg fram startlista, protokoll och pennor.
    Om det är en extern domare så lägg även underlaget för domarersättning i domartornet så det inte glöms av, den hittar du under Blanketter.
  6. Protokollen tas löpande under tävlingens gång till TK där de räknas och kopieras. Ryttaren får kopian vid prisutdelningen originalet läggs i lådor i bokhyllan till vänster om kopiatorn.

Steg 8 - när tävlingen är slut

Prisutdelning
Se separat dokument för information kring uppdelning av klasser inför prisutdelning.

Rosetter finns på kansliet i de röda bokhyllorna till vänster. Där finns även information om färger på rosetter.

Se till att du tar rosetter från de svarta lådorna och skriv upp hur många du tar.

Alla protokoll ska innan prisutdelning kopieras på TK och originalet läggs i lådan i bokhyllan till vänster om kopieringsmaskinen, ryttaren får kopian.

Prisutdelning sker i lådrummet. Dela ut rosetter/diplom. Dela sedan ut resterande protokoll.

Städa och lås alla dörrar
Vid tävlingens slut är tävlingsledarna ansvariga för att;

  • domartornet är städat
  • element avstängt
  • domarbordet är nedfällt
  • alla lappar som satts upp tas ner
  • lådrummet sopas
  • WC ska vara fräscha

Domartornet ska vara låst och även alla dörrar till och från lilla ridhuset.

Mocka lilla ridhuset
Lilla ridhuset måste mockas under och efter tävlingen.

Steg 9 - efter tävlingen

Resultatredovisning

– Poäng ska inte publiceras alls i DRK-klasserna. Varken på SoMe eller på hemsidan.

– I alla officiella klasser ska resultat publiceras på hemsidan samt sätts upp på anslagstavlan. Ej SoMe. Mail med resultat skickas till anniecamilla.geijer@gmail.com för publicering på hemsidan.

– Resultatlista med deltagare och poäng skickas till drk.j.heselius@gmail.com,

– Ridskolan ska ha resultatlista med deltagare och poäng. Den ska skrivas ut och sättas in i pärmen som står i bokhyllan i buren

– Resultatlista med deltagare, födelseår, namn på tävlingsledare samt start och sluttid för hela tävlingen mailas till christel.westerberg@gmail.com för redovisning av lokstöd

Övrig information

Mall till funktionärsschema – dressyr

Förklaringar funktionärsuppgifter – dressyr

Vår tävlingsverksamhet är helt beroende av funktionärer, tack för att du ställer upp!

Här nedan beskrivs kort vad de olika  funktionärsuppgifterna i samband med extern tävling innebär. Förbered dig genom att läsa detta dokument. Om du har några frågor så hör av dig till tävlingsledaren eller någon i tävlingskommittén.

  • Kom i god tid till din funktionärsuppgift.
  • Stå kvar på ditt pass tills du blir avbytt.
  • Tänk på att ha kläder efter väder.

Tävlingsledare

  • Tävlingsledarna planerar tävlingen.
  • Tävlingsledaren är ansvarig för tävlingen före, ser till att allt flyter på under tävlingsdagen och även efter.
  • Tävlingsledaren är den som har
  • kontakt med domare och är kontaktperson vid eventuella frågor.
  • Tävlingsledaren ser till att det finns funktionärer till alla poster.
  • Tävlingsledaren säkerställer att cafeterian vet att det är tävling.

Mer information kring uppgiften tävlingsledare vid interna tävlingar finns under denna flik på hemsidan.

Banansvarig

  • Ansvarar för att banan byggs på ett korrekt sätt med rätt mått och dimensioner.
  • Ansvarar även vid eventuella ombyggnationer mellan kort och lång bana.

Insläpp

  • Står vid ingången till lilla ridhuset och ser till att max fem ekipage är inne på framridningen i rätt turordning.
  • Ser till att det finns en startlista uppsatt vid ingången för att ha koll på vilka ekipage som ska vara inne på framridningen. Stryk gärna de som har gått in.
  • Ropa upp nästa ekipage som får gå in.
  • Släpp in och ut ekipage på banan.
  • Funktionären ska vara försedd med startlistor och hjälm.
  • Alla medföljare hänvisas till läktaren
  • och får inte stå i ingången till lilla
  • ridhuset.

Domartornet och domare

Speaker

  • Sitter uppe i domartornet, pratar i mikrofonen och lotsar tävlingen genom dagens schema.
  • Uppger vilket startnummer som är på banan, vem som ska hålla sig beredd och resultatet för de tävlande.

Domarsekreterare

  • Domarsekreteraren sitter bredvid domaren och antecknar de poäng och kommentarer som ekipaget
    på banan får.
  • Detta ska vara en person med erfarenhet och som är insatt i dressyrens grunder för att kunna hänga med i protokollet.

Här finns texten ovan i ett dokument som kan skrivas ut: Öppna dokument (PDF)

Hälsningar från ridskolan vid tävlingar

Angående hagutsläpp vill vi uppmana alla tävlingsryttare att ta alla frågor med tävlingsledarna som sedan kan föra vidare en diskussion med Emelie.

Hagtider
Vid Blåbär och Debutantdag behöver ponnysarna gå ut i hagen först på dagen, kl. 7-9.

Vi vill att ponnysarna ska vara rastade före de mindre barnen ska rida. Det betyder att tävlingsdagen kan börja först när de har kommit in, med undantag för banbygge.

Om det är många deltagare så dagen blir lång, kan man alltid börja med en högre klass med hästarna.
Personalen jobbar 7-12, 14-17 och vi vill undvika onödiga eftersläpp och enstaka intag från hagen då det är ungdomar som arbetar. Om det har råkat bli fel i planeringen går det bra att två kompetenta personer med hjälm hämtar hästen i hagen.

OBS! Vi behöver samarbeta med att göra startlistorna så ponnysarna och hästarna får gå i hagen minst 1,5-2 timmar, helst längre.
Vid tävlingar där det nästan enbart startar hästar ser vi gärna att alla valackarna får gå ut först på dagen då de är flest, kl. 7-9/9.30.

Hästarnas välfärd går före vår bekvämlighet. Hagtid går före badning och knoppning av ponny och häst.

Hoppas på trevliga tävlingar!
Hälsningar Djursholms Ridskola

Anmälan till funktionärslista

Öppna dokument (Google Docs)

Ersättning som tävlingsledare

Som tävlingsledare får du en fri start som även kan ges bort (t ex förälder till barn)

Blanketter

Kostnadsersättning domare

Öppna dokument (Google Docs)

Redovisning starter interntävling

Öppna dokument (Google Docs)