Vision och värdegrund

Inom DRK accepterar vi inte och har strikt nolltolerans för alla former av trakasserier. Det ska inte vara en del av vår kultur. För klubben är det viktigt att alla känner sig trygga i stallet. Vi följer Svenska Ridsportförbundets policy. Det är viktigt att vi hela tiden påminner om och arbetar med våra värderingar.

Idrottsföreningen, ridklubben och ridskolan är och ska vara en positiv miljö för alla. Idrotten är inte immun mot att barn och unga känner sig otrygga men tillsammans kan vi stävja detta genom att agera efter vår värdegrund. Djursholms Ridklubb och Djursholms Ridskola har i nära samarbete tagit fram en värdegrund för Djursholms Ridklubb.

Vår värdegrund

• Med glädje – Vi är prestigelösa och hos oss ska alla kunna känna glädje och ha kul. Det är därför vi är här.
  • Utvecklande – Vi lär av varandra. Med fokus på säkerhet ser vi till att ryttare och häst utvecklas utifrån egna förutsättningar.
  • Med hänsyn – Hos oss är alla välkomna. Vi visar hänsyn och tar ansvar för miljö, hästar och eget beteende.

Värdegrunden kommer till liv i hur vi beter oss och hur vi pratar med varandra i stallet och i sociala medier. Klubbens verksamhet består av många medlemmar med anhöriga och vänner i alla åldrar med olika erfarenhet av hästar och ridning. Vi ska alla på olika sätt samverka både med varandra och med hästarna. Det är mycket viktigt att vi har en atmosfär där alla känner sig välkomna och trivs. Därför är vi angelägna om att fortsätta arbetet med vår gemensamma värdegrund.

Alla ska känna sig trygga i stallet!

Alla ska känna sig trygga i stallet. Om du blir utsatt, eller upptäcker att något pågår som inte är ok, ta hjälp och hjälp varandra! Du kan alltid höra av dig till fritidsledarna, ridskolechefen eller någon i stallet som du litar på.Vi ser gärna att man lägger ifrån sig mobilen och loggar av från sociala medier när man är i stallet så att man kan vara 100 procent närvarande och ha fokus på hästarna.

Tänk på att fråga om lov innan du lägger upp bilder/videos där andra än du själv medverkar. Det finns såväl vuxna som barn som lever med skyddad identitet. Detta gäller även innehåll där ridskolans personal medverkar/instruerar. Alla är inte komfortabla med att bli filmade. Det är enkelt – fråga innan du filmar.

Fota och filma inte ridskolans lektioner eller tävlingar för att lägga ut i sociala medier. Du kan filma ditt barn men tänk på att inte dela detta i olika kanaler utan att fråga andra medverkande om lov. Att recensera lektioner, elever, lärare eller ridskolehästar i SoMe är inget vi uppmuntrar till.

Var snäll! Fokusera på att använda SoMe till något bra – för att göra någon glad, uppmuntra eller berätta om vad som får dig att må bra. Tag genast hjälp om du blir utsatt eller upptäcker att något pågår som inte är ok. Tala med en klubbkamrat, personalen, fritidsledarna eller någon i stallet som du litar på.

Tack för att du bidrar till att alla ska känna sig välkomna på DRK!

Läs mer om trygg i ridsporten från Svenska Ridsportsförbundet