Ändrade öppettider i stallet för ”fritt häng” för barn och unga

av | 4 december, 2023 | Ridklubben, Ridskolan

Stallet är hästarnas hem. Det är en utbildningsanläggning och ett andningshål för både unga och gamla som delar ett gemensamt intresse – hästar. Här ska du och jag och alla andra i klubben kunna vistas, trivas och umgås med hänsyn till både hästarna och varandra.

Under året har vi märkt en ökad grad av nonchalans mot vår anläggning, mot hästarna och mot klubbens trygghets- och säkerhetsregler. Vi har försökt att hitta lösningar och arbeta förebyggande mot detta, bland annat genom “Trygg i stallet”, men har inte kommit till rätta med problemen. Därför behöver vi under en begränsad period ändra öppettiderna i stallet för “fritt häng” för barn och unga.

Vi hoppas på förståelse för detta. Alla behöver hjälpas åt för att återskapa en miljö där var och en som vistas i stallet är införstådd med våra grundläggande trivselregler – och följer dem.

Fritidsledarna eller ridskolans personal kommer alltid att finnas alltid på plats när det är öppet.

Du som inte sköter eller rider är under perioden fram till jul välkommen att vistas i stallet måndag-fredag 14.00 -18.15 och lördag 10.30-16.00. Övrig tid stängt.

• I stället för att “hänga runt”, ta med kompisarna ut i stallet och ta hand om hästarna! Håll utkik efter tider då ni kan vara med att fodra och mocka (det kommer upp info i stallet!)
  • Teorisalen kommer endast vara öppen tillsammans med en ledare. Ha gärna koll på tider för “Häng med fritidsledarna”!
  • Fikar gör vi bara i cafeterian. Sitt gärna där och umgås men tänk på ljudvolymen. Det ska vara trivsamt för alla som är där för att fika, ta det lugnt, prata eller läsa läxor. Ingen dricka eller mat i omklädningsrummet eller stallet.
  • Mobilerna lämnar vi i skåpet. Prata gärna hemma om att det inte är ok att filma andra utan att fråga.

Det här vill vi uppnå:
Klubben och Ridskolan vill komma tillbaka till en stallmiljö där hästarna står i fokus. Vi vill att du som vistas i stallet främst fyller fritiden där med stallsysslor; rykta, smörj, hjälp till att fodra, göra ordning hästar inför ridpass. Flera hästar saknar skötare så det finns alltid att göra. På så sätt blir du också bättre på att hantera, ta hand om och läsa av hästarna. Du kommer att märka att du utvecklas som ryttare och samtidigt är du en förebild för andra.  Visa hur underbart det är att sköta, pyssla och umgås med våra fina hästar!

Med vänliga hälsningar
Djursholms Ridklubbs styrelse i samverkan med Djursholms Ridskola