Lär känna styrelsen – Monica Rinse

av | 16 maj, 2022 | Ridklubben

Monica sitter i styrelsen sedan strax efter årsskiftet. Här får vi lära känna henne lite bättre.

Hur länge har du ridit?

Jag har ridit sedan jag var 19 år och det är väldigt länge

Vilket är ditt bästa hästminne?

När sagohästen Milton och John Whitaker kom till Djursholm på sin avskedsturné. Det var magiskt!

Vem inspirerar dig inom ridsporten?
En av de absolut största förebilderna är Peder Fredricsson. Så fantastiskt duktig och samtidigt en fantastiskt fin förebild för hur man bör vara som hästmänniska.

Vilken är den roligaste tävlingen du har varit på?

När vi startade Elitdressyren. Eftersom det inte fanns så många tävlingar på den här nivån så kom ”alla” ryttare till oss och det blev en riktigt festhelg.
Vi hade ”finmiddag” uppdukad på läktaren och en pianist satt och spelade medans ryttarna red sina program.
Läktarna var fulla med folk och det var en oerhörd stämning överallt. Helt enkelt en stor ryttarfest. Jättekul.

Jag har varit på fantastiska internationella tävlingar i Tyskland i både hoppning och dressyr där stora delar av världseliten har deltagit inom båda grenarna.

Sweden International Horse Show (SIHS) på Friends (tidigare Globen) varje år i december är också väldigt roliga tävlingar och där jobbar jag i presscentret varje år.

Det här glömmer jag aldrig:
När jag red i en grupp på en annan ridskola för många år sedan och vi skulle rida ut på Djurgården.
När vi kommer till Gärdet är det drakfest och 100-tals drakar flyger runt i luften. Att någon av oss satt kvar är ett under

Det här visste ni inte om mig:
Jag har jobbat med tävlingar i mer än 17 år här på Djursholm och även suttit i tävlingssektionen på Sthlms Läns Ridsportförbund i många år.

Det här brinner jag för:
Djur och djurhållning