Ett av klubbens projekt under 2024 har varit att uppdatera och förnya DRKs klubbkläder. Här berättar projektledare Jenny Widing hur processen gått till och vad vi kan förvänta oss av den nya efterlängtade kollektionen som premiärvisas upp i samband med Useks Julshow!
-“Projektet startade i maj med en medlemsenkät. Resultatet kan sammanfattas som ett generellt önskemål om en modernare, större kollektion i bättre kvalitet och gärna funktionsmaterial, berättar Jenny. Man efterfrågade stilrena kläder i neutrala färger, helst marinblått och begränsat med röda kläder. Det framkom också önskemål om brodyr med eget namn”.
Enkäten resulterade i en lista som rangordnade de mest populära plaggen.
-“I somras gjorde vi sedan en marknadsundersökning. Vi började med att undersöka drygt 100 ridklubbar i Stockholms län om vilka leverantörer de använder. I september följde vi upp genom att intervjua ett urval av dessa leverantörer. Projektet genomförde även en bredare nationell undersökning om vilka klubbkläder marknaden erbjuder. Där framkom tydligt att färgerna marin och svart dominerar utbudet”, förklarar Jenny , som lagt ner stort engagemang med sin grupp för att detta ska bli så bra det bara kan bli.
Under oktober har medlemmarnas önskemål matchats med marknadens utbud och resulterat en unik DRK-kollektion!
-“Nya färgen blir i huvudsak marin med vissa inslag av svart och rött, helt enligt medlemmarnas önskemål” avslutar Jenny.
Projektet genomförde också en prisjämförelse mellan de mest intressanta leverantörerna som en del av utvärderingen samt tog referenser. Kollektionen ska anpassas med DRK-logga, tillval brodyr eget namn etc. och leverantören lägger sedan upp klubbens nya shop på sin hemsida.
Lanseringen av den nya kollektionen – förstås med visning av plaggen – kommer att ske i anslutning till USEKs Julshow söndagen den 15 december. SAVE THE DATE!
Frågor om projektet besvaras gärna av Jenny Widing (projektledare), Annika Wallin, Maria Granath, Viktoria Nygren-Ek och Sandra Westerberg
Efter lansering kommer kollektionen att fortsätta utvecklas utifrån försäljningsstatistik, regelbundna medlemsenkäter och marknadens utbud.