Pressmeddelande – Djursholms Ridklubb

av | 26 augusti, 2023 | Elitdressyren

Pressmeddelande från Djursholms Ridklubb 25 augusti 2023

Sveriges främsta dressyrryttare samlas på Djursholms Ridklubb den 15 – 17 september!

Äntligen är Elitdressyren på Djursholm tillbaka med full kraft!

Efter några år med pandemi och andra begränsningar kan vi välkomna den svenska dressyr-eliten till en av årets absoluta höjdpunkter inom svensk ridsport, nu tillbaka i sitt fulla format!

Uppladdningen inför årets upplaga av tävlingarna är officiellt i gång!

Fredag den 15 september inleder vi en fullspäckad helg med högklassiga tävlingar, spännande utställare och familjeevent. Tävlingarna pågår till söndagen den 17 september.

Höga prissummor lockar de allra bästa

Elitdressyren har sedan länge lockat flera av Sveriges främsta dressyrekipage. Även i år är Djursholms Ridklubb värd för ett av de spännande kvalen till Lövsta Future Challenge Dressage, där finalen rids på Friends Arena i samband med Sweden International Horse Show i månadsskiftet november/december.

• Det känns fantastiskt roligt att återigen kunna arrangera Elitdressyren i full kostym, säger Kajsa Larsson, projektledare för tävlingarna i år. Tillsammans med tävlingsledare Anneli Grimborg Säteri är Kajsa extra glad för att åter få se den svenska dressyreliten göra upp om fantastiska priser och samtidigt kunna erbjuda en inramning som attraherar hela familjen med bland annat käpphästhoppning.

Förutom Lövsta Future Challenge avgörs ett stort antal andra välfyllda och spännande klasser under den populära tävlingshelgen.

Stort engagemang i klubben

För Djursholms Ridklubb är Elitdressyren självklart årets viktigaste externa tävling. Ett stort antal klubbmedlemmar är engagerade i planering och genomförande.

• Eliten” är ett fantastiskt arrangemang som verkligen skapar genuin klubbkänsla. Medlemmar i alla olika åldrar verkligen kraftsamlar och ställer upp med sin tid, inte minst under själva tävlingshelgen. Tack vare våra generösa sponsorer och samarbetspartners är det möjligt för oss att locka hit många duktiga ryttare. Det känns verkligen jätteroligt att vi kan erbjuda ridintresserade och de som är nyfikna på sporten i Stockholm en så högkvalitativ tävlingshelg, säger Ann Kjellser, ordförande i Djursholms Ridklubb. Vi ser fram emot ett fullsatt ridhus och en fantastisk stämning!

Något för hela familjen

Som vanligt vänder sig Elitdressyren till hela familjen. På programmet på ”torget” i år står bland annat käpphästhoppning och ponnyridning. Det finns fika, mjukglass, lättare maträtter, dryck och annat gott att köpa på anläggningen – cafeterian har öppet under hela tävlingshelgen.

Under helgen dukar vi också upp ett spännande marknadstorg med rid- och hästartiklar, kläder, smycken, och mycket annat.

För en högupplöst pressbild, vänligen kontakta Ann Kjellser, ann_kjellser@hotmail.com

För löpande uppdateringar:

Facebook: www.facebook.com/elitdressyren

Instagram: Elitdressyren

Hemsida: https://djursholmsridklubb.se/elitdressyren/

För mer information om Elitdressyren på Djursholm kontakta

Projektledare Kajsa Larsson, 070-598 64 30, kajsa.larsson@gmail.com

Tävlingsledare Anneli Grimborg Säteri, 070-221 10 97, anneli.grimborg@telia.com

Ordförande Djursholms Ridklubb och pressansvarig Ann Kjellser, 072-162 87 19, ann_kjellser@hotmail.com

Fakta om Djursholms Ridklubb:

På ridanläggningen vid Gärdestorp i Djursholm har det funnits någon form av ridverksamhet åtminstone sedan slutet av 1800-talet. Mycket tidigt fanns här en ridskola och Djursholms Ridklubb (DRK) grundades år 1925. Arbetet med kommande 100-årsjubileum pågår för fullt.

Merparten av klubbens drygt 1000 medlemmar är aktiva lektionsryttare som, ofta flera gånger i veckan, rider på Djursholms Ridskola. Djursholms Ridklubb står ofta som värd för både lokala och regionala tävlingar.

År 2019 utsåg Dressyrringen för sjätte året Elitdressyren till ”Årets tävlingsplats” i Sverige och år 2021 utsågs Djursholms Ridskola till Årets Ridskola av Svenska Ridsportförbundet.

Fakta om Lövsta Future Challenge:

Lövsta Future Challenge Dressage är en serietävling med fem deltävlingar och en final som rids i kort Grand Prix, för våra unga ryttare upp till 25 år och för unga hästar upp till 11 år. Totalt rider man om 400 000 kronor, ett lyft för prispengarna i svensk dressyr. Sedan starten har Lövsta Future Challenge haft ett målmedvetet miljöarbete. Som ett exempel klimatkompenseras alla resor som de tävlande och domare gör till och från kvaltävlingarna.

Bakom Lövsta Future Challenge står Antonia Ax:son Johnson, visionär och ägare till Lövsta Stuteri. Med konceptet, som etablerades 2011, vill Lövsta Future Challenge bidra till att öka svensk ridsports konkurrenskraft internationellt. Unga hästar och unga ryttare står i fokus och målet är en bredare svensk elit som hävdar sig väl i mästerskapssammanhang.

Övriga större sponsorer:

Elitdressyren möjliggörs med hjälp av generösa bidrag från:
Englesson & Company, Brunmåla hästklinik, Stockholm Ridsport, Marques & Vieira, Clear Round, Agria, PROT / EQUI, Breija samt Atletix Horse

PRESSRELEASE

Pressrelease pdf