Psykisk Hälsa med Always Mind

av | 7 februari, 2023 | Ridklubben

Söndagen den 5 februari hade vi den stora förmånen att få lyssna till och lära av vår klubbkamrat Helena Reje när hon föreläste och höll i en workshop på temat psykisk hälsa. Drygt 70 klubbkamrater samlades i cafeterian för ett par timmars givande samtal – så otroligt fint att se så många på plats! Föreläsningen är en del av klubbens viktiga arbete på temat ”Trygg i stallet” och den här eftermiddagen låg fokus på vårt psykiska mående.

Vi vill att stallet och ridsporten ska vara en trygg plats med trygga miljöer för alla våra medlemmar och vi kan alla vara med och bidra till det arbetet. Det är viktigt att stallet och umgänget med hästarna kan vara en frizon och en miljö där man kan få en paus från stressande orostankar eller ångest. En plats där vi kan mötas och vara på lika villkor – där vi respekterar och stöttar varandra. Ett ljust rum.

Vi är en stor klubb med många medlemmar i omlopp, det blir många möten och umgänge på stallet men även i andra externa sammanhang som vid träning och tävling. Sannolikheten att vi någon gång möter den psykiska ohälsan i någon form är 100%. Det är en del av livet. Vi hoppas att dagens föreläsning har gett några verktyg och tankar kring hur man kan vara en medmänniska för andra men även för sig själv. Att fler känner att de vågar öppna upp om hur de mår men också att fler ser och vågar fråga hur andra har det, lyssnar och hjälper vidare. Med dagens föreläsning hoppas vi att fler känner sig trygga med att vara just en medmänniska – för tillsammans gör vi skillnad. Du kan rentav vara hela skillnaden för någon!

Klubben har investerat i två förstahjälpen-tavlor vid psykisk ohälsa som nu sitter uppe på vår ridanläggning. Tavlorna ska vara ett stöd när vi misstänker att vi själva eller någon i vår närhet drabbats av psykisk ohälsa och känner oss osäkra på vad vi kan göra, hur vi kan agera eller vart vi kan vända oss. Tavlan ska ge oss det där extra modet, orken och orden att göra det vi behöver när situationen kräver.

Stort och varmt TACK Helena för att du delat med dig av din ovärderliga kunskap och erfarenhet kring det här livsviktiga ämnet. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med dessa frågor och är så otroligt glada för att vi har dig i klubben.

Tack även till alla inblandade och engagerade klubbkamrater som har möjliggjort det här tillfället; initiativtagare Hermine Pagmar Hansson, Louise Nordfors, Ann Kjellser och Kajsa Larsson samt Monica Rinse. Tack även till Helena Wiseman för hjälp med administration kring det hela.

Lär mer om Helena, Always Mind och temat här: alwaysmind.se

Viktiga nummer
Känner du att du själv eller någon i din närhet mår dåligt, behöver hjälp eller stöd? Här finns kontaktuppgifter till vidare hjälp: https://alwaysmind.se/har-finns-hjalp/