Klubbtävling Hoppning
Tack för att du ställer upp som tävlingsledare för en av våra hopptävlingar!
Här nedan finns information och tips som hjälper dig på traven.
Om du vill skriva ut texten finns ett dokument här (GoogleDocs):
Instruktioner för tävlingsledare
Kontaktpersoner:
Camilla Geijer, anniecamilla.geijer@gmail.com
Lena Lindberg, lenalin68@gmail.com
Johanna Heselius, drk.j.heselius@gmail.com
Jenny Widing, jenny.widing@gmail.com
LYCKA TILL!

Regler och rutiner
För klubbtävlingar hoppning

Följ de 8 enkla instruktionsstegen nedan så kan det inte bli fel.
Steg 1 - ca 3 veckor innan tävlingen
Information
Cirka tre veckor innan tävlingen ska en lapp sättas upp på anslagstavlan snett mitt emot kontoret i stallet.
På lappen ska det stå:
- Tävling
- Klasser
- Max antal starter
- Datum
- Tid
- Domare
- Bedömning
- Info att man hittar digital anmälningslänk på Djursholms Ridklubbs tävlingskalender
- Information om att man måste anmäla via länken OCH i TDB.
- Påminnelse att om man inte anmält och betalt i TDB samt anmält i de digitala anmälningslistorna så får man inte starta.
- Kontaktuppgifter till tävlingsledare
Sätt också upp en anmälningslista för funktionärer, finns en mall på hemsidan.
Anmälningslänkar och TDB
Mejla Johanna Heselius och Camilla Geijer och be dem lägga upp anmälningslänkar på hemsidan och i TDB.
Tävlingsledare, eller tävlingsledares barn, anmäler en start i klassen ”tävlingsledare” i TDB som ersättning.
Domare ska döma minst 30 ekipage för att få en start och även de anmäler i klassen ”tävlingsledare” om de tävlar själva samma dag.
Kontrollera att texten i rutan ”Meddelande från arrangör” stämmer vad gäller datum, domare och tävlingsledare.
Cafeterian
Prata med ansvarig i caféet i god tid och dubbelkolla att cafeterian är öppen på tävlingsdagen. Om den av någon anledning inte kan vara öppen måste det kommuniceras så alla vet.
Incidentsansvarig
Ordna en incidentsansvarig för tävlingen. Tävlingsledaren kan själv vara incidentsansvarig om hen inte startar i tävlingen.
Den ansvariga måste vara ansvarstagande, ha ett säkerhetstänk, och självklart vara tillgänglig under hela tävlingsdagen om något skulle inträffa. Personen måste inte ha en formell sjukvårdsutbildning.
Steg 2 - ca 1-2 veckor innan tävlingen
Lappar om upptagna ridhus
Lappar om att ridhusen är upptagna på tävlingsdagen ska sättas upp cirka en till två veckor innan.
De ska sitta på ridhusdörrarna, på anslagstavlorna i stallen och glöm inte privat-sadelkammaren. Var noga med att alla lappar tas ner efter tävlingen!
Kontakta domare
Kontakta domarna minst en vecka innan tävlingen för att komma överens om vilken tid de ska vara på plats. Kontaktuppgifter finns i TDB.
Fråga Micke om han kan rita en bana.
Framridningshjälp
Vid Debutant och Mini-LD – kontrollera med Eva vilken ridlärare som kommer vara med på framridningen så denna kan få information om tider.
Steg 3 - onsdagen innan tävlingen
Lämna anmälningslistor till Eva och kontrollera anmälningar i TDB
Onsdagen före tävlingsdagen klockan 18.00 stängs anmälningslänkarna och TDB ned och anmälningslistorna mailas till tävlingsledarna.
Tävlingsledarna får två dokument mailade till sig, ett för att ge till Eva och med kontaktuppgifter och höjder.
Kontrollera att alla som anmält sig digitalt även är anmälda i TDB och vice versa, om inte stryk dessa i listorna.
Printa ut dokumentet till Eva (se till så att all information får plats på EN sida liggande) och ge till henne på kontoret senast torsdag förmiddag.
För din information – om betalning av start i TDB sker med Swish genomförs betalningen på en gång. Om betalning görs med kort dras pengarna onsdagen klockan 23.00. I dessa fall står anmälan som registrerad och inte som betald fram till onsdagen kl 23.00.
Alla frågor om TDB (problem med anmälan, pengar m.m.) ställs till Lena Lindberg eller Johanna Heselius.
Ingen kan anmäla sig till tävlingen i TDB eller i de digitala anmälningsformulären efter att anmälningstiden gått ut. Inga undantag kan göras.
Steg 4 - torsdagen innan tävlingen
Startlistor och funktionärsschema
Så snart ni fått listorna tillbaka från Eva ska tävlingsledarna göra startlistor och ett funktionärsschema i Google Drive så att listan är uppdaterad.
Kom ihåg att ingen av de tävlande får påverka sin startordning.
Dela upp Debutantklassen och Mini-LD klassen i grupper med ekipage om ca 8-10 ryttare.
Sätt upp hästarna i gruppen i följande ordning: B-ponny, C-ponny, D-ponny, häst.
I nästa grupp sätter du ordningen tvärtom: häst, D-ponny, C-ponny, B-ponny.
På så sätt slipper man höja och sänka så mycket.
Om någon privatryttare startar flera gånger under dagen, försök att se till att den personen har tillräckligt många starter mellan så att man hinner göra i ordning hästen ordentligt. Samma gäller om en häst ska gå fler gånger under en dag.
Ridlärare på ridskolehäst rider i privatklassen.
Tänk på att i den mån det går ska alla som tävlar ha en funktionärsuppgift, undantag är privatryttare som kommer med häst från annan anläggning.
Startlistorna skrivs ut och sätts upp på anslagstavlan senast på fredag kväll.
Länken till startlistan och funktionärsschemat mailas till Camilla Geijer som publicerar den på hemsidan.
Gör även ett inlägg på klubbens Facebook där ni lägger ut länken.
Kvittera ut nyckel
Kvittera i god tid ut nyckel till TK och domartornet (samma nyckel) hos Helena på kansliet. På TK finns dator, skrivare, scanner och kopieringsmaskin som ni kan använda. Dock får absolut inga egna program laddas ner på denna dator.
Dialog med stallpersonalen
Ha en dialog med stallpersonalen kring vilka hästar/ponnyer som ska starta under dagen och planera hagtider och starttider med dem.
Steg 5 - när startlistorna är klara
Skriv ut protokoll
Protokoll behövs för Mini-LD och LD. PDF:er av alla protokoll finns på hemsidan som ni själva skriver ut. Fyll i namn, häst och startnummer på protokollen och lägg dem i rätt startordning. Skriv även ut tomma resultatlistor som noga fylls i av funktionärer i domartornet under tävlingsdagen.
Steg 6 - under tävlingsdagen
Tänk på att du som tävlingsledare tar extra mycket ansvar att stötta och hjälpa dina kompisar, inte minst i stressade situationer.
Samling
På hemsidan finns ett dokument med checklista för information för samlingen.
Tänk på att vara noga med att förklara bedömning i klasserna.
Om vi har en klass som inte tillhör de vanliga (omhoppning i LD eller liknande) är det extra viktigt att förklara hur det går till och regler. Kolla med TK om det är oklart.
Parkering
Privatryttare som kommer till anläggningen för att tävla kan antingen parkera längst med lilla ridhuset, på stallplanen mellan ridhusen, se karta på hemsidan.
Debutant
Debutanthoppningen rids i lilla ridhuset med instruktör från ridskolan.
Det måste finnas funktionärer med hästvana i stallet som kan hjälpa till med att sadla och att få ut ryttarna till ridhuset.
Mini-LD, LD och LC
Mini-LD får hjälp på framhoppningen av personal från ridskolan. Be den som är ansvarig att gå banan med de som ska starta Mini-LD.
Checklista för tävlingsdagen
- Var på plats i god tid.
- Öppna domartornet och lägg dit startlista, funktionärsschema, protokoll och tidtagarur.
- Se även till att det finns miniräknare och tillräckligt med pennor.
- Om det är kallt – sätt även på elementet.
- Om det är en extern domare så lägg även underlaget för domarersättning i domartornet så det inte glöms av, den hittar du på hemsidan under fliken Blanketter.
- Se till att banan byggs av alla ridskoleryttare som ska starta.
- Ha en eller flera samlingar, beroende på hur dagen är uppdelad. Efter samlingen går alla ryttare och gör ordning sina hästar.
Steg 7 - när tävlingen är slut
Prisutdelning
Se separat dokument på hemsidan för information kring uppdelning av klasser inför prisutdelning.
Rosetter finns på kansliet i de röda bokhyllorna till vänster. Där finns även information om färger på rosetter. Se till att du tar rosetter från de svarta lådorna och skriv upp hur många du tar.
Alla protokoll ska innan prisutdelning kopieras på TK och originalet läggs i lådan i bokhyllan till vänster om kopieringsmaskinen, ryttaren får kopian.
Prisutdelning sker i lådrummet. Dela ut rosetter/diplom. Dela sedan ut resterande protokoll.
Städa och lås alla dörrar
Vid tävlingens slut är tävlingsledarna ansvariga för att;
- domartornet är städat
- element avstängt
- domarbordet nedfällt
- domartornet låst och även alla dörrar till och från lilla ridhuset
- alla lappar tas ner
- lådrummet sopas
- WC ska vara fräscha
Mocka lilla ridhuset
Lilla ridhuset måste mockas under och efter tävlingen.
Steg 8 - efter tävlingen
Resultatredovisning
– Poäng ska inte publiceras alls i DRK-klasserna. Varken på SoMe eller på hemsidan.
– I alla officiella klasser ska resultat publiceras på hemsidan samt sätts upp på anslagstavlan. Ej SoMe. Mail med resultat (en google-länk) skickas till anniecamilla.geijer@gmail.com för publicering på hemsidan.
– Resultatlista med deltagare och poäng skickas till drk.j.heselius@gmail.com,
– Ridskolan ska ha resultatlista med deltagare och poäng. Den ska skrivas ut och sättas in i pärmen som står i bokhyllan i buren.
– Resultatlista med deltagare, födelseår, namn på tävlingsledare samt start och sluttid för hela tävlingen mailas till christel.westerberg@gmail.com för redovisning av lokstöd.
Övrig information
Mall till funktionärsschema – hoppning
Öppna dokument (XLS)
Förklaringar funktionärsuppgifter – hoppning
Vår tävlingsverksamhet är helt beroende av funktionärer, tack för att du ställer upp!
Här nedan beskrivs kort vad funktionärsuppgifterna i samband med extern tävling innebär. Förbered
dig genom att läsa detta dokument. Om du har några frågor så hör av dig till tävlingsledaren eller någon
i tävlingskommittén.
- Kom i god tid till din funktionärsuppgift.
- Stå kvar på ditt pass tills du blir avbytt
- Tänk på att ha kläder efter väder
Tävlingsledare
- Tävlingsledarna planerar tävlingen.
- Tävlingsledaren är ansvarig för tävlingen före, under och efter och ska se till att allt flyter på under själva tävlingsdagen.
- Tävlingsledaren är den som har kontakt med domare och är även kontaktperson vid eventuella frågor.
- Tävlingsledaren ser till att det finns
funktionärer till alla poster. - Tävlingsledaren säkerställer att cafeterian vet att det är tävling.
Mer information kring uppgiften tävlingsledare vid interna tävlingar finns under denna flik på hemsidan.
Banan
Banbygge
Vid intern tävling bygger alla tävlande och funktionärer banan gemensamt efter den gemensamma samlingen.
Att tänka på vid banbygge:
- Mät höjden på alla hinder så att de har rätt höjd och längd (vid längdhinder) för klassen. Mät på både höger och vänster kant för att se till att hindret blir lika högt på båda sidor.
- Sätt röda och vita flaggor på alla hinderstöd för att markera åt vilket håll hindren ska hoppas. Röd på höger sida och vit på vänster sida.
- Placera ut siffrorna i den ordning hindren ska hoppas, siffrorna placeras framför hinderstödet på höger sida.
- Placera ut mål och startlinje.
- Se till att det finns start- och målflagg, krattor och mätsticka inne på banan.
- Om blommor ska användas, se till att de är hela och rena samt att de placeras så att de står stadigt och inte i vägen.
Beskrivning av olika hindertyper:
Rättuppstående (kallas även räcke)
Ett hinder kallas rättuppstående om alla delar är placerade rakt över varandra. Till ett rättuppstående behövs två stöd och två eller flera bommar.
Oxer
En oxer är ett längdhinder med olika längd utifrån svårighetsgrad. En oxer består i praktiken av två räcken efter varandra.
Till en oxer behövs fyra stöd och tre eller fler bommar. På de bakre stöden placeras en bom som ska ligga på samma höjd som den översta främre bommen eller högst fem cm högre än den främre. Den bakre bommen får aldrig vara lägre än den översta främre.
Stigsprång
Ett stigsprång liknar en oxer och är också ett längdhinder. Ett stigsprång är lite lättare att hoppa än en oxer och används därför ofta som första hinder i en bana.
Till ett stigsprång behövs fyra stöd och tre eller fler bommar. Den bakre bommen ska vara högre (cirka 10 cm eller mer) än den översta främre.
- Banpersonal
Banpersonalen bygger upp hinder som rivs, höjer/sänker hindren mellan kategorierna (ponnytävlingar), bygger om mellan klasser och krattar där det behövs. - Vid en rivning är det viktigt att flytta på bommen så snabbt som möjligt om den har hamnat i vägen för nästkommande hinder.
- Om en ryttare trillar av ska banpersonal vara behjälplig och se till att hästen leds ut från banan. Ryttaren får alltså inte sitta upp efter en avsittning.
- Man måste vara uppmärksam när man står på banan så att man aldrig är i vägen, ha hela tiden koll på var ekipaget är. Det är därför viktigt att banpersonalen lär sig banan och hittar en plats där man kan stå utan att vara i vägen.
- Fördela ansvaret för de olika hindren mellan banpersonalen.
- Banpersonal ska ha hjälm och mobiltelefoner får inte användas. Det behövs minst fem funktionärer som banpersonal.
Flagg
Antal flaggare beror på hur många start/mållinjer det finns, se banskissen. Du står på ett och samma ställe på banan hela klassen med en röd flagg.
Startflaggaren höjer flaggan när domaren ger startsignal genom att säga ”varsågod och rid”, och sänker den när hästens nos passerar startlinjen.
Målflaggaren höjer flaggan när ekipaget närmar sig sista hindret och sänker den när hästens nos passerar mållinjen.
Det är viktigt att flaggaren syns väl från domartornet. Flaggaren måste kunna banan och ska ha hjälm, mobiltelefoner får inte användas.
Framhoppning
Insläpp till framhoppningen
Står vid ingången till lilla ridhuset och ser till att fem ekipage är inne på framhoppningen i rätt turordning. Ser även till att ekipage näst på tur till stora ridhuset är beredd.
- Se till att det finns en startlista uppsatt vid ingången till framhoppningen för att ha koll på vilka ekipage som ska vara inne på framhoppningen. Stryk gärna de som har gått in.
- Alla medföljare hänvisas till läktaren och får inte stå i ingången till lilla ridhuset.
- Ropa upp nästa ekipage som får gå in på framridningen.
- Funktionären ska vara vuxen/erfaren ungdom med auktoritet.
Insläpp till collecting ring/banan
- Se till att rätt ekipage finns inne på banan och att nästa ekipage att gå in är redo.
- Släpp in och ut ekipaget på banan.
- Efter avslutad ritt får ekipaget skritta utanför lilla manegen, inte inne på
framhoppningen. - Funktionären ska vara försedd med startlistor.
- Funktionären ska ha hjälm.
Framhoppning
Inne på framhoppningen behövs en funktionär.
- Funktionären sertill att reglerna för framhoppning följs och att framhoppning sker i vänster varv.
- Funktionären ser till att hindren ligger på rätt höjd (maxhöjden är samma som aktuell klass) och sänker eller höjer hinder inom denna gräns vid önskemål från ryttare, samt bygger upp rivna hinder.
- Vid klubbtävlingar används tre framhoppningshinder, kryss, rättuppstående och oxer. Hindren ska vara inflaggade med röd flagga till höger och vit till vänster.
- Se till att det finns en mätsticka och en kratta inne på framhoppningen.
- En ryttare som är på väg att hoppa ett hinder ska högt och tydligt ropa exempelvis ”hoppning räcke”.
Ryttare som glömmer det kan behöva påminnas av funktionären. - Funktionär på framhoppning ska ha hjälm och är med fördel någon vuxen/erfaren ungdom med
auktoritet.
Domartornet
Speaker
Sitter uppe i domartornet, pratar i mikrofonen och lotsar tävlingen genom dagens schema.
Uppger vilket startnummer som är på banan, vem som ska hålla sig beredd och resultatet för de tävlande.
Domarsekreterare
Sitter bredvid domaren i domartornet och fyller i hopprotokollen.
- Var på plats i god tid.
- Vid olydnad (exempelvis vägran) får ryttaren rygga, göra en eller flera volter eller volt tillbaka, utan
mellanliggande försök till förnyad anridning mot hindret för att försöka övervinna hindret. Dock utan
att dessa rörelser bestraffas som förnyad olydnad. - Flera avsiktliga volter i följd på ungefär samma plats bestraffas som en olydnad.
- En ryttare som har uteslutits ska lämna banan.
Ryttare som uteslutits på grund av olydnad (exempelvis vägran) eller utgått på egen begäran, har rätt att innan ryttaren lämnar banan försöka hoppa en gång på ett enkelhinder.
Tidtagare
Tidtagare behövs vid klasserna LC och uppåt och inte vid inverkansbedömning.
- Tidtagaren sitter i domartornet och tar tid på ekipaget på banan med stoppur eller mobiltelefon.
- Det behövs två tidtagare som båda tar tiden.
- Tiden startas när startflaggan sänks och stoppas när målflaggan sänks.
- Tänk på att varje gång mäta tiden från samma flaggläge för att mätningen ska bli så jämn som möjligt.
- Anteckna tiden på protokollet med två decimaler.
Funktionärer i Debutantklass
I debutantklass behövs endast följande funktionärer:
- Minst två funktionärer på banan i lilla ridhuset (en som håller koll på hindren och en som antecknar vilka som red felfria rundor och därmed ska ha vit rosett).
Debutant har separata vita rosetter som är lite mindre. De ligger i en kartong märkt “Clear round”.
Prisutdelning i debutantklass sker direkt i ridhuset när alla har avslutat sina ritter och ställt upp på medellinjen. - En till två funktionärer i stallet. Funktionären i stallet hjälper vid behov till med utrustning och ser till att ryttarna gör iordning sina hästar i tid och hjälper till att säga till när ryttarna ska vara klara.
Om du vill skriva ut texten finns ett pdf-dokument här: Öppna dokument (PDF)
Hälsningar från ridskolan vid tävlingar
Angående hagutsläpp vill vi uppmana alla tävlingsryttare att ta alla frågor med tävlingsledarna som sedan kan föra vidare en diskussion med Emelie.
Hagtider
Vid Blåbär och Debutantdag behöver ponnysarna gå ut i hagen först på dagen, kl. 7-9.
Vi vill att ponnysarna ska vara rastade före de mindre barnen ska rida. Det betyder att tävlingsdagen kan börja först när de har kommit in, med undantag för banbygge.
Om det är många deltagare så dagen blir lång, kan man alltid börja med en högre klass med hästarna.
Personalen jobbar 7-12, 14-17 och vi vill undvika onödiga eftersläpp och enstaka intag från hagen då det är ungdomar som arbetar. Om det har råkat bli fel i planeringen går det bra att två kompetenta personer med hjälm hämtar hästen i hagen.
OBS! Vi behöver samarbeta med att göra startlistorna så ponnysarna och hästarna får gå i hagen minst 1,5-2 timmar, helst längre.
Vid tävlingar där det nästan enbart startar hästar ser vi gärna att alla valackarna får gå ut först på dagen då de är flest, kl. 7-9/9.30.
Hästarnas välfärd går före vår bekvämlighet. Hagtid går före badning och knoppning av ponny och häst.
Hoppas på trevliga tävlingar!
Hälsningar Djursholms Ridskola
Anmälan till funktionärslista
Öppna dokument (Google Docs)
Blanketter
Kostnadsersättning domare
Öppna dokument (Google Docs)
Redovisning starter interntävling
Öppna dokument (Google Docs)