Rökning & ridning hör inte ihop

av | 15 februari, 2023 | Ridklubben

Djursholms Ridklubb är en rökfri anläggning. Det gäller i allmänhet men i synnerhet bland barn och unga. Vi tolererar inte att rökning sker inne på eller i nära anslutning till anläggningen. Vi tar rökning bland unga på största allvar – bruk av e-cigaretter ska inte få fäste bland ungdomarna på vår ridklubb. Rökning är helt oacceptabelt, oavsett om det är vanliga cigaretter eller e-cigaretter i olika smaker och färger.

Vi vill även påminna alla vuxna om att DRK är en rökfri anläggning – vi undanber rökning vid eller i nära anslutning till anläggningen så som vid entrén.

Barns trygghet är alltid vuxnas ansvar. Även om vi som förening har möjlighet att påverka era barn i denna fråga är det viktigt att du som förälder bär det yttersta ansvaret för ditt barn. Ditt tydliga ”Nej” har störst påverkan på ditt barns framtida förhållande till tobak, oavsett om du själv brukar tobak eller ej. Att tidigt prata med era barn om tobak, sätta tydliga gränser och förklara varför – gör stor skillnad för vad ert barn väljer att göra när de blir äldre och hur den hanterar det utbredda grupptryck och trend som vi ser i vår direkta närmiljö nu.

Om du är osäker på hur du kan prata med ditt barn om tobak kan du exempelvis läsa material från A Non Smoking Generation: Föräldrastöd: ”Hur pratar jag med mitt barn om tobak”:

Kom ihåg att alla har möjligheten att påverka i rätt riktning – vi kan hjälpas åt att stävja denna trend och verka för en rök-och drogfri sport. Tack för er samverkan och samarbete!

Är du en av de barn och unga som lider av grupptryck kring rökning, kanske har du hamnat i dåliga mönster själv eller är orolig för dina kamrater eller syskon? Det finns hjälp och stöd att få! Tveka inte att tala med en trygg vuxen i din närhet – på stallet eller i skolan. Det finns även bra hjälp och stöttning på till exempel ungdomsmottagningen eller via forum som UMO.

Här finns kontaktuppgifter till vidare hjälp: http://www.umo.se/att-ta-hjalp/

Läs gärna Djursholms Ridklubbs alkohol- och drogpolicy.

Var rädda om er och varandra!