Hoppclinic – Jens Fredricson

av | 5 oktober, 2024 | Ridklubben, Ridskolan

Det blev en lyckad kväll när mästerlige Jens Fredricson höll clinic hos oss på temat Ridteknik i banhoppning onsdagen den 25 september!

Jens delar generöst och prestigelöst med sig av klokskap och kunskap varvat med unika erfarenheter, lärdomar och insikter. Han bjuder på sig själv, är engagerad, tydlig och pedagogisk i sitt sätt att instruera. Hela tiden med hästens bästa i centrum.

Hästen förtjänar alltid vårt bästa jag. Oavsett vad det är för häst! Var ett av många viktiga budskap som genomsyrade clinicen.

Under kvällen fick vi se två grupper ekipage med våra klubbkamrater rida inför en stor och entusiastisk publik! Först ut var Johanna Hallerstedt på Morris, Alexa Carlzon på Curt och Carolina Oscarius Dahl på Caracas som fick jobba med distanser och olika linjer som sedan lades ihop till en bana. Fokus på rytmen, mjuka fingrar, noggrannhet och precision. Ridskolans duktiga elever och hästar omsatte Jens instruktioner och löste alla uppgifter så himla bra!

Vi fick även se hur Jens lugnt, mjukt och konsekvent guidar en häst som tappat sin ryttare och blir tveksam på hinder. Utgå alltid från hästen och ha inte bråttom. Se till att få hästen att trivas, bli trygg och känna att den gör rätt.

Kvällen avslutades med Nova Jakobsson på All I Got Is You och Rebecca Vejdemo på Lemon som tävlar för klubben på högre nivå. Tjejerna fortsatte med samma fokus och jobb med distanser, rytmen, noggrannhet, precision och position men på lite högre höjd och svårare uppgifter. Vi fick se fina rundor, luftliga språng och direkt respons på Jens instruktioner. Små justeringar som gjorde stor skillnad!

Avslutningsvis visade Jens till häst och hoppade några härliga språng på Fam Jakobsson Algot – så kul att se en mästare rida och visa sin filosofi. Tack Nova för möjligheten!

Stort TACK Jens för en lärorik clinic i ridkonstens tecken med många givande samtal, kloka tankar och tips som alla oavsett nivå och gren har nytta av.

Tack till alla som var med samt till er som kom – roligt med så fin uppslutning och stämning!

Kolla in en bildbomb från clinicen här nedan.

Foto: Reed Alveheim. Bilderna får inte användas i marknadsföringssyfte eller delas utan lov från fotografen