Höstens Grönt kort-kurs startar 5 september!

av | 12 augusti, 2024 | Ridklubben, Tävling

Nu är du välkommen att anmäla dig och/eller ditt barn till höstens Grönt kort-kurs hos Djursholms Ridklubb. Kursdatum är 5, 7 och 8 september. Kursledare är Charlotte Hellström.

Torsdag 5/9 är det digital uppstart kl 18.30- ca 20.00. Om du är under 18 år bör en vuxen vara med för att prata om tävlingsdatabasen (TDB) där konto behöver startas.

Lördag 7/9 Kurs på DRK kl 12.00-16.30

Söndag 8/9 Kurs på DRK kl 10.30-16.30

Utförlig information om allt som rör kursen hittar du HÄR

Målet med upplägg och innehåll på den här kursen är att höja säkerheten på tävlingsplatserna, men också att ge ryttare och föräldrar mer kunskap och göra det roligare att tävla! Med Grönt kort-kursen vill vi skapa ett forum för samtal kring etik, moral, vett och etikett, samt regler och allmän hästkunskap.

En målsättning är förstås också att alla som genomgått kursen ska få en likvärdig kunskapsgrund att stå på och således vara väl förberedda inför tävling.

Från det år ryttaren fyller 14 år måste hen ha ett eget Grönt kort. Från det år ryttaren fyller 13 år får hen ta ett eget Grönt kort. Innan dess tar målsman det Gröna kortet och ansvarar då för den unga ryttarens handlingar i samband med tävling.

Välkommen med din anmälan!