SM-Brons till Tove & Michael

av | 25 juli, 2022 | Tävling

Det blev en strålande helg för våra klubbkamrater på Jönköping Summer Dressage med Ponny-SM i dressyr och finalen av Mats Mellberg Cup.

Tove Slåtteby tog SM-BRONS tillsammans med ALD Fearts Michael när Folksam SM i ponnydressyr för kat D för ryttare mellan 17 och 20 år avgjordes på Jönköping Summer Dressage helgen den 21-14 juli.

Efter en het inledning med en taggad Michael i torsdagens första kval av SM för kat D grupp 2 blev det rejäl revansch med seger i kval två på fredagen och därmed kval till SM-Final! I lördagens finalkür var det otroligt tight i toppen och spännande in i det sista! Det blev en delad fjärdeplats i küren för Tove med en superhet Michael. Efter tre program ridna samt hopräknade resultat blev det SM-BRONS.

Tove som även startade med hennes andra D-ponny Hamiltons Touch of Gold i SM-kvalen tog en tredjeplats i det första kvalet i rekordvärmen på torsdagen och en fjärdeplats i fredagens kval 2. Tove valde att starta Michael i finalen och ”Gullan” i Consolationeftersom man endast får starta en ponny i SM-finalen. Det blev succé även med Gullan på lördagen – seger i Consolationklassen för kat D grupp 2 på personbästat 70.857 procent. Imponerande!

Cornelia Seaton tog en strålande fin femteplats i SM-finalen för kat C grupp 1 som avgjordes på söndagen. Efter en tredjeplats i kval 2 och en femteplats i finalen red de in sig på topp-fem i stenhård konkurrens där det var tight i toppstriden om medaljerna. Cornelia som gör sitt första SM med Angelo har mer att ge och satsar nu vidare tillsammans mot nya mål med mästerskapsmedaljer i sikte.

Även våra superduktiga tjejer Ella Fägnell Ljungh med Boldermans Boston och Samantha Arnbäck med Grynets Fair Play stod för fina insatser i finalen av breddsatsningen Mats Mellberg Cup. Cupen som är tillägnad de allra yngsta dressyrryttarna är öppen för ryttare upp till 12 år och alla ponnyer, oavsett storlek, tävlar mot varandra. Så himla roligt att vi har ekipage med även i dessa sammanhang.

Vi vill även passa på att lyfta vår klubbkamrat och tjejernas tränare Pytt Hamberg som varit med hela helgen och har en stor del i dessa framgångar. Stort grattis till alla fina prestationer, personbästa, segrar och placeringar! Vi är så glada och stolta över er alla.

Fullständiga resultat från SM för kat D gr 2: https://online.equipe.com/sv/class_sections/717310
Fullständiga resultat från SM för kat C gr 1: https://online.equipe.com/sv/class_sections/716659

Tack till arrangören Jönköpings Fältrittklubb och Jönköping Summer Dressage för fina och välorganiserade tävlingar.